Cutting, tvivl og tomhed! Hvorfor mig og hvad gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej! Jeg er en pige på 20 som burde være glad, tilfreds og i balance med alt det jeg har! En sød og dejlig kæreste der passer godt på mig. En god familie som kun ønsker det bedste for mig. Jeg har i ca. 5 år været cutter og blev for ca. 1½(midt i 2.g) siden ramt af depression præget af OCD. Jeg har aldrig fortalt dem der hjemme om det fordi jeg skammede mig over at være svag og jeg skulle bare gennemfører gymnasiet, selv om det hadede det som pesten og syntes det var så svært. I begyndelsen cuttede jeg det kun når jeg fandt noget emotionelt meget svært at håndtere og holdt faktisk næsten helt op da jeg var i behandling for min depression og tvangstanker. Men for nylig kunne jeg simpelthen ikke modstå trangen til at skære igen. Det har været lidt svært med kæresten på den måde at forstå, at han har den her veninde som pludselig er begyndt at fylde en hel del. Jeg har aldrig været jaloux før og jeg gør mit absolut bedste for ikke at lægge bånd på ham og forbyde ham at være sammen med hans venner om det er af det ene eller det andet køn, for det er sådan noget der kvæler alt. Men selv på trods af at vores fælles venner siger at han principfast, loyal og aldrig kunne finde på at være utro, så nager det mig stadig! For nylig havde vi indflytterfest, hvor hende veninden også var en af de deltagende parter, og undskyld ordvalget, men havde min kæreste bedt hende om at smide sig ned på ryggen, ja så havde hun sku gjordt det!! Jeg bliver fyldt med tvivl, tomhed, vrede og angst for at miste hver gang han taler om hende. Vrede over at jeg ikke lever op til forventningen om hvordan en kvinde skal se ud i dag. Det på de tidspunkter hvor jeg føler mig mest forladt, mest ensom og mest tom at jeg cutter. Men forleden skete det som ikke måtte ske! Min kæreste så de friske cuts og da jeg så hvor ked af det han blev, så afmagten i hans øjne som jeg selv kender så godt fortrød jeg mine cuts, som jeg aldrig har fortrudt noget før. Det gjorde så ondt at se, for det var jo ikke ham det skulle ramme! Derfor søger jeg efter noget eller nogen der kan få denne vane, denne afhængighed af smerte til at forsvinde, så jeg ALDRIG kommer til at såre et andet menneske på den måde igen for det er ubærligt at se nogen lide på den måde. Jalousi eller ej, tvivl eller ej!! Jeg bliver nød til at have et andet reaktionsmønster! Hilsen Fynboen.

Svar:
Hej Fynbo
Tak for det meget detaljerede brev, hvor du meget præcist beskriver dine følelser i de forskellige situationer. Det kræver meget mod at fortælle andre om, at man cutter, men det kræver lige så meget mod, at overbevise sig selv om, at man har brug for hjælp til at komme videre, så allerede nu er du kommet et stort skridt videre.
At du gør skade på dig selv, er blevet din løsning på de svære følelser, som du oplever i forbindelse med din kærestes veninde og presset der dengang var fra gymnasiet. Som du selv nævner, så bliver det rent emotionelt så meget for dig engang imellem, at du kun kan få det ”ud af kroppen” ved at skærer i dig selv. Tit og ofte ligger årsagen til cutting langt tilbage og nogle gange er man ikke selv klar over, hvad det er der har udløst det. Derfor er det vigtigt at søge professionel hjælp, så årsagen til selvskaden kan findes og bearbejdes ved hjælp af rådgivning og terapi.
Der er følgende måder, som du kan søge hjælp til din cutting på:
Du kan kontakte din egen læge, som vil hjælpe dig med at blive henvist til en psykolog. Psykologen vil kunne hjælpe dig med at finde frem til årsagen til din cutting og give dig nogle forskellige redskaber, som du skal arbejde videre med, når du føler at trangen til at skærer.
På hjemmesiden www.selvskade.dk under fanen få hjælp på forsiden, kan du også finde forskellige oplysninger til, hvordan du kan få den helt rigtige rådgivning og hvordan pårørende også kan få hjælp.
Hvis du endnu ikke er parat til at så frem, så kan du altid ringe til LMS telefonrådgivning og helt anonymt tale med en erfaren. Rådgivningen har åben mandag til torsdag i mellem kl. 18 til 20 på tlf: 70101818.
Da din kæreste allerede er klar over din cutting, så syntes jeg, at du skulle prøve at bruge ham som støtte i forløbet, så I har muligheden for sammen at komme igennem din sygdom. Cutting rammer ikke kun personen der cutter, men også de nærmeste til den der cutter, så det ville være en god ide, hvis du snakkede med din kæreste om, at du gerne vil stoppe med at skærer i dig selv og hvilke muligheder der er, for at du eventuelt også får sagt det til din familie. Selvom det måske vil blive meget svært både for dig og for dem, at skulle håndtere din sygdom, så vil deres mulige støtte også kunne blive et værdifuldt redskab for dig og hjælpe dig til, at du kan komme videre med dit liv.
Held og lykke med det hele
Joan