Bøger er ikke bare Bøger

brevkassespørgsmål

Bøger er ikke bare Bøger

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhouse Jeg har en dum ting med at tro at ting der sker i bøger også måske kan ske i virkeligheden og det kan godt være meget træls. Jeg kan forelske mig i personer fra bogen altså sådan rigtigt og tro de findes også selvom det fx. kan være et skelet. Det kan godt være det ikke lyder så slemt men det føler jeg altså det er for mine venner driler mig nogle gange med at jeg læser så meget og siger jeg er barnlig når jeg tror sådan noget findes. Jeg har det bare som om jeg aldring nogensinde for en kæreste fordi jeg hellere vil leve i mine bøger end i den virkelige verden. Den er bare så ensartet og kedelig. Nogen gange overvejer jeg om det er et liv vær at gå rundt og føle sig som en sindsyg fordi man tror der findes en anden verden. Der er ingen der forstår mig og det syntes jeg er når det gør ondt inderst inde. Er jeg mærkelig eller er der andre der også har det sådan? Jeg sidder tit og høre stiller og sørgelig musik bare for at komme til at græde lidt og føle mig lidt alene. For i min verden er det at være alene ikke så dårligt. Jeg skaber selv personer til mine bøger og skriver også selv videre med mine egne historier i det sammen univers. Hilsen Emilie

Svar:

Kære Emilie

Jeg synes det lyder som om du har en god fantasi og det er der slet ikke noget galt i. Jeg kan godt forstå du ikke synes det er særlig rart at blive drillet og blive kaldt barnlig, fordi du tror på det du læser om.

Først vil jeg gerne sige, at der er rigtig mange, både voksne og børn, der læser bøger, for at komme ind i en anden verden. Der er også flere der bliver forelsket i de personer de læser om, fordi det bliver så virkeligt når man læser. Så jeg synes hverken det er barnligt eller unormalt at man kan blive forelsket  i en fra en bog. Men jeg kan godt forstå at det kan gøre ondt inderst inde, når du føler at ingen rigtig forstår dig.

Jeg tænker at der kan være flere grunde til at man læser bøger. Ud fra det du skriver, lyder det som om du læser bøger, fordi du godt kan lide at komme ind i en fantasiverden. Det kan jeg slet ikke se der er noget mærkeligt i. Jeg tror heller ikke du skal være bange for at du aldrig får en kæreste. Det er slet ikke sikkert du er klar til at få en kæreste endnu, men når du er, så tror jeg godt du vil kunne finde en ved siden af dine bøger. Det kan være du finder en kæreste, som også er rigtig glad for læse bøger.

Når du sidder og hører sørgeligt musik, så tænker jeg på, hvordan det kan være du føler dig alene? Jeg tænker også på, hvordan det kan være du græder lidt, når du synes det er okay at være alene? Det lyder som om du har rigtig mange tanker. Jeg tænker på om du snakker med dine forældre eller anden voksen om hvordan du har det inden? Det synes jeg nemlig kunne være godt. Det er altid godt at få fortalt til nogen, hvordan man har det indeni, hvis der er noget man er ked af.

Her til sidst vil jeg gerne sige, at jeg synes det er godt at have en god fantasi og kunne skrive sine egne historier. Det er der mange der ikke er så mange der er gode til, så det synes jeg du skal være glad for at du kan. Samtidig synes jeg også det er vigtigt du får snakket med en voksen, hvis du ind imellem ”gemmer” dig i dine bøger, når det gør ondt indeni. Det kan man nemlig godt komme til, hvis man gerne vil skjule sig lidt i en anden verden. Så selvom det kan være dejligt at være i en anden verden, så er det vigtigt du husker at du også skal have det godt i den virkelige verden og få snakket med nogen, når du f.eks. bliver ked af at nogen driller dig i skolen.

Kærlig hilsen Sine