Bulimi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse. Jeg er 15 år gammel 1,70 m høj og vejer 53 kg. Det lyder som en meget normal vægt, det er det sikkert også. Selvom jeg træner holdsport 6 gange om ugen. Det hele startede i sommers hvor jeg begyndte at tabe mig. Jeg var syg i 2 uger og tabte mig 5 kg. selvfølgelig ikke på to uger men henover sommerferien. Det var der egentlig intet problem med i sig selv. Jeg havde det rigtigt godt med mig selv fordi folk begyndte at give mig kommentarer som "ej hvor du tynd, gid det var mig" osv. Jeg startede med ikke at spise noget slik overhovedet og i det hele taget spise mindre end før ferien. Det var en rigtig god periode for det gik også rigtig godt med sporten da en stor del af sportsgrenen handler om at kunne hoppe højt. Da jeg så kom hjem til Dk gik der en måned før jeg for første gang kastede min aftensmad op. Jeg hader det, jeg ville ønske den dag aldrig var kommet! Jeg har nu kastet op i ca et halvt år, og jeg vil stoppe hurtigst muligt, for jeg fik min bøjle af til sommers og har fået de flotteste hvide tænder som jeg er så glad for. Var heldigvis til tandlægen i december måned og tandlægen så ingen skader på mine tænder. Jeg vil ikke fortælle det til min mor da hun har en hel masse andre ting at tage sig af som. Min far som er alkoholiker og kontakter os hele tiden. En død storebror som hun ikke er kommet sig over, og økonomiske problemer. Det sidste jeg vil er at fortælle hende det. Hun er så glad for at der ikke "er noget galt med mig". Hvad skal jeg gøre? Håber i kan svare på mit spørgsmål. Jeg er så træt af det hele, og jeg drømme om en karriere som sportsmenneske, og har læst at bulimi medfører skader på de indre organer!! hader det! Ps: når jeg overspiser gør jeg det kun fordi jeg ved at jeg bare kan gå ud og kaste det hele op igen. Også selvom jeg siger til mig selv at i dag vil jeg stoppe!

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå at du er rigtig træt af at kaste op og at du ønsker det skal stoppe. Jeg kan ikke sige om du lider af bulimi, men som du beskriver det kunne det godt lyde som om at det er det du kæmper med.
Du har helt ret i at bulimi er en farlig lidelse der kan medføre skade på organerne, og det er derfor også rigtig vigtigt at du gør noget for at komme ud af det. Jeg kan forestille mig at det må have været meget svært at skrive og fortælle om hvordan du har det, men jeg synes det er både godt og super flot at du gør det...det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker at inddrage din mor, når nu hun har mange andre ting at tænke på. Men det er vigtigt for mig at sige at bulimi ikke forsvinder af sig selv, og at det er en lidelse der er umulig at kæmpe mod alene. Du bliver nødt til at snakke med nogen om det her så du kan få noget hjælp.
Din mor vil sikkert blive ked af det, men på den anden side tror jeg også hun vil blive glad over at du åbner dig og fortæller hende om hvordan du har det så hun får mulighed for at hjælpe dig. Jeg synes du skal overveje at snakke med din mor igen, selvom du skriver du ikke vil.
Lige meget om du ønsker at blande din mor ind i det lige nu eller ej, er det i hvert fald vigtigt at du får hjælp. Et andet godt sted at starte kunne være i den anonyme rådgivning hos LMS(landsforeningen mod spiseforstyrrelser) LMS har både chat og telefon rådgivning som du kan kontakte overalt i landet. Du får lige linket her: http://www.spiseforstyrrelser.dk/tilbud-om-hjaelp/ .
Ud over det har de faktisk også personlig rådgivning i Århus, Odense og København, hvor du kan komme og få personlig rådgivning. (du kan stadig være anonym) De rådgivere der sidder i både chat, telefonlinjen og den personlige rådgivning har alle personlige erfaringer med spiseforstyrrelser.
Jeg kan klart fornemme at du virkelig har modet på at kæmpe for at det skal slutte. Jeg håber du vil tage det næste skridt og bede om mere hjælp, så det kan lykkes for dig.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian