Borderline - personlighedsforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hvilke spørgsmål spørger lægen (eller andre der har 'forstand' på det) om i forhold til om man har borderline/personlighedforstyrrelse? Eller hvordan kan jeg danne mig en ide om det ? - om det er realistisk eller bare mega noia/hypokonder af mig at overhoved tænke på det som en mulighed. Ved ikke om det kunne forstås, forvirrer mig selv nu. (: - Lisa

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til brevkassen med din tvivl.
Som jeg forstår dit spørgsmål, så har du en mistanke om, at du måske lider af borderline personlighedsforstyrrelse, og derfor vil du gerne vide, hvad lægen kan finde på at spørger dig om.
Først vil jeg fortælle dig, at det er vigtigt, at du går til din læge og snakker med ham/hende om det, hvis du har det svært og har mistanke om at noget ikke er som det skal være.
Jeg har fundet et link, hvor du kan læse lidt om borderline og eksempler på, hvad lægen evt. vil spørger om. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke selv kan stille diagnosen, og at det du læser kun er vejledende, og du derfor er nødt til at snakke med din læge.
Du kan læse mere om borderline personlighed her: http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/borderline.htm
Håber det var svar på dit spørgsmål.
De bedste hilsner
Marianne