bliver mobbet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
er en dreng på 14 år som bliver mobbet fordi jeg staver af lort til og får sag fordi jeg har råd hør hvad skal jeg gør

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå på dit brev, at du bliver mobbet fordi du ikke staver så godt. At blive mobbet er noget af det værste, man kan gå igennem, og der vil aldrig være noget, der gør at mobning i orden, uanset hvordan man ser ud, hvad ens interesser  er, eller hvordan man klarer sig bogligt eller fagligt i skolen.
Jeg kan godt forstå, hvis det er udfordrende for dig i dagligdagen, at du ikke staver så godt, både fordi man hurtigt kan blive misforstået i det man skriver, men i høj grad fordi man kan komme til at føle sig udenfor og anderledes fra andre, som ikke har problemer med det. Og når man er en smule anderledes fra andre, så er der nogen der ser det som en grund til at drille og tilmed mobbe en. Hvorfor der er nogen, der har et behov for at mobbe en kan være rigtig svært at svare på. Men det kan handle om, at nogen er bange for netop at være anderledes fra andre og ikke være en del af et fællesskab, og derfor er der nogen, der finder sammen ved at udstøde dem, der er anderledes fra dem selv. Så derfor har det ofte ikke noget at gøre med den person, der bliver mobbet, men i virkeligheden handler det om dem der mobber - at de har et behov for at være sammen om noget, der kan sikre deres egen plads i et fællesskab. Så det er altså ikke dig den er gal med, du bøvler desværre bare med noget, som for nogen kan være en grund til at mobbe.
Jeg tænker på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis mobningen foregår i din klasse, så vil jeg anbefale dig at prøve at snakke med en eller flere af dine lærere om det. Det er nemlig deres ansvar, at jeres klasse fungerer og der ikke er nogen, der har det dårligt, når de er i skolen. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at skulle snakke om, at du har det svært. Men jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få taget dig mod til at få sagt det til en voksen, så de kan gøre noget ved mobningen. Det behøver ikke at være din klasselærer, det kan også være en anden lærer, som du har det fint med, for så kan lærerne snakkes sammen indbyrdes. Det kan også være, at du til at starte med, har mere lyst til at fortælle det til en anden voksen, som du stoler på. Det kan fx være dine forældre, anden familie eller måske en sportstræner, hvis du går til noget sport. Det kan være, at I sammen kan finde ud af, hvad du skal sige til dine lærere. Du er også altid velkommen i vores 1-1 chat, hvis du har brug for nogle råd til, hvordan du kan sige det og hvis du har brug for at snakke med nogen om det, som ikke kender dig. Det kan også være, at der er nogle af dine klassekammerater, som du snakker nogenlunde fint med, og måske kan du have mod på at fortælle dem, at du faktisk ikke synes, at det er så rart at de andre mobber dig med din stavning. Det vigtigste er bare, at du ikke går med det selv, for det er nærmest umuligt for dig alene at stoppe mobningen. Der bliver nødt til at være nogle voksne, der kan hjælpe dig og støtte dig.
Når man bliver mobbet, så kan man godt føle sig alene og isoleret fra andre, og det kan medføre at man kan få det endnu hårdere. Hvis det kunne være noget for dig, så er der forskellige ungdomsklubber rundt omkring, hvor der er forskellige aktiviteter og hvor man kan være sammen med andre unge. Ungdommens Røde Kors har en ungdomsklub i Kvaglund, som er for børn og unge mellem 11 og 16 år, hvor de laver forskellige aktiviteter. Du kan se en komplet liste over ungdomsklubber i Esbjerg her. Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke lidt uoverskueligt, at skulle prøve at være i en klub, hvor der er en masse nye mennesker. Men det kan måske være godt for dig, at prøve at være sammen med nogle andre som ikke kender til dit staveproblem, eller hvor det i hvert fald ikke vil være noget aktuelt som det er i skolen.
Du skriver ikke, hvordan du egentlig selv har det med, at du ikke staver så godt. Men hvis du har lyst, så er der forskellige lektiecaféer, hvor du kan få hjælp med dine lektier og som kan hjælpe dig med din stavning. Nogen gange kan det faktisk være endnu mere effektivt at sidde selv sammen med en anden person, end når man er i en klasse med mange elever. Der er lektiecafeer på de fleste biblioteker i Esbjerg, fx. på Kvaglund bibliotek. Du kan se en oversigt her under Region Syddanmark. Det kan også være, at du kan snakke med din dansklærer om, hvordan du kan blive bedre til at stave, og at I i fællesskab kan hjælpe dig på vej.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind til os igen.
Mange hilsner
Pernille