blandede..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej cyberhus.
jeg er en pige på 15 år og jeg har lige et par spørgsmål til jer.
1. Jeg er normalt en rigtig glad pige der smiler og griner meget, men jeg har lagt mærke til at ca. fra oktober til marts er jeg slet ikke sådan! Jeg hader vinter, og jeg ved godt at det er der mange mennesker der gør, men jeg har nået et punkt hvor jeg ikke helt ved om det er normalt. Jeg kan bedst beskrive det sådan her.. Ligeså snart temperaturen går ned under 5 grader nægter jeg at bevæge mig udenfor, nu hvor temperaturen har nået frysepunket er jeg begyndt at pjække ekstremt meget! det ligner mig slet ikke, men jeg er ligesom bare trist næsten hele tiden. jeg hader virkelig kulde og er meget kuldeskær af natur, så jeg fryser ret let. når jeg vågner op og kigger ud, ødelægger det hele min dag hvis solen ikke er stået op, hvis det sneer eller hvis det er gråt. Når jeg så en gang imellem bliver nød til at gå udenfor tager jeg selvfølgelig en kæmpe jakke på, alligevel fryser jeg, jeg får hovedpine, jeg ryster og har nærmest lyst til at tude. derfor isolere jeg mig rigtig meget i vintermånederne og det er jo en skam det jeg fungere rigtig godt socialt og elsker at være udenfor så længe vejret er til det! jeg har tænkt på om det er en vinterdeperresion eller hvordan man staver det, men det forstår jeg ikke rigtigt for jeg er jo glad så længe jeg er indenfor? bare tanken om at gå ud.. føj! desuden tror jeg også jeg har dårlig blodomløb, mine fødder og hænder er kolde all the time! fuck store vinterstøvler, uldsokker, skihandsker og blablabla.. de er altid kolde?!
2. Jeg har en kæreste på 17 som jeg selvfølgelig er helt tosset med, der er bare lige noget som jeg er lidt nysgerrig på. basically, hvorfor bliver folk jaloux? jeg elsker min kæreste og vil kun have ham men jeg må da med hånden på hjertet indrømme at jeg indimellem godt kan komme til at 'flirte' lidt med andre. ikke for at såre ham, gøre ham jaloux, ja egentlig ikke for noget?! det er som om det bare 'ligger i min natur' og jeg tænker ikke rigtig over det, det er mine veninder der har gjort mig opmærksom på det. De siger at jeg har en tendens til at lyde lidt flirtende når jeg taler, nu hvor de siger det kan jeg godt se det noglegange. min kæreste har kun sagt det et par gange, men det er ret svært at ændre på da jeg jo ikke gør det bevidst. har gjort ham opmærksom på at jeg ikke mener noget som helst med det, og han forstår men kan jo godt blive jaloux en gang imellem, og det forstår jeg desværre ikke :( jeg bliver næsten aldrig jaloux, det ligger ikke så meget til mig. så kan ikke rigtig sætte mig ind i det der med gerne at ville have lidt 'ejerfornemmelse' over en person. jeg hader kontrolfreaks, og alt for jaloux mennesker, nok mest fordi jeg syntes de er irriterende, dramatiserende, og udholdelige. please forklar mig hvordan jeg bedre kan forstå hvorfor min kæreste bliver jaloux nogengange, jeg kan godt håndtere det men jeg vil gerne forstå det! altså jeg kan da også godt blive jaloux, men af en eller anden grund er det svært for mig at forstå/acceptere at min kæreste også godt må blive jaloux. og er jeg en dårlig kæreste fordi jeg har en tone af flirt i min stemme nogengange? altså jeg har jo ikke kneppet ved siden af og har heller aldrig kysset/sovet/puttet med andre mens jeg havde ham.
mange tak på forhånd :)

Svar:
0
false
18 pt
0
false
Kære du
Det må være svært at føle, at man ikke er den glade person som man plejer at være, når det bliver mørkt og koldt udenfor. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over at det skal være sådan og jeg synes det er rigtig godt, at du har valgt at skrive her til for at fortælle om det og spørge til råds. Jeg synes også det er nogle rigtige gode tanker du gør dig omkring jalousi og det at flirte, selvom man har en kæreste. Jeg vil komme med mine refleksioner omkring de problematikker, følelser og tanker som du beskriver i dit brev og give de råd, som jeg tænker vil kunne hjælpe dig.
At være trist om vinteren:
Som du også selv skriver, er der rigtig mange mennesker der ikke er særlig vilde med vinteren og vi bliver næsten alle sammen lidt mere dovne og har måske mere lyst til at ligge på sofaen og se en film, end at gå ud i det kolde vejr. Det er altså helt normalt at have det sådan om vinteren, men det skal selvfølgelig ikke gå hen og blive til en følelse af, at man er trist hele tiden. Nogle mennesker reagerer ekstra kraftigt på forskellen mellem sommer og vinter og de kan føle sig depressive om vinteren. Hvis man har en vinterdepression er man ekstra træt og er trist det meste af tiden. Man kan også synes det er uoverskueligt at være sammen med andre mennesker og har måske mest lyst til at være alene. Jeg synes det er svært at sige, om du har en begyndende depression, men du skal i hvert fald ikke gå rundt og være trist og føle dig isoleret hele vinteren. Du beskriver også at du fryser meget og jeg tænker, om du måske kan mangle nogle af de vitaminer, som det er lidt sværere at få gennem mad og lys om vinteren? Man kan nemlig godt blive både trist og forfrossen, hvis det er tilfældet. Derfor synes jeg det vil være en rigtig god idé, hvis du får en snak med dine læge om alle de ting, som du beskriver i dit brev. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, om du mangler nogle vitaminer eller hvad der ellers vil kunne hjælpe dig. Fx er det rigtig vigtigt at komme ud og få den smule lys der er om vinteren, så måske du kunne få en god veninde, din kæreste eller dine forældre med på nogle gåture hver uge? Selvom det kan virke uoverskueligt, er det nemlig rigtig vigtigt at komme ud om vinteren og især, hvis man har tendens til at blive ekstra træt og trist i det kolde vejr.
Jalousi og flirten:
Aller først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig dejligt at du har en kæreste som du er vild med. Det er meget naturligt, at man har lyst til at flirte med andre, selvom man har en kæreste som man elsker og det er der derfor ikke noget mærkeligt i. Nogle mennesker er mere flirtende af natur end andre og jeg tænker, at du måske har nogle andre grænser for hvad du synes er okay når man er i et forhold, end din kæreste har. Der er ingen regler for hvad det er rigtigt eller forkert, for alle mennesker har forskellige grænser for hvornår de bliver jaloux og hvornår de synes at den anden går over stregen. Derfor tror jeg også, at det er rigtig vigtigt at i får snakket med hinanden om, hvordan i har det med at flirte med andre og hvornår i bliver kede af det hver især. Altså at i får fortalt hinanden, hvor jeres grænser går.
Jeg kan tydeligt læse i dit brev, at du på ingen måde flirter for at gøre din kæreste ondt og at du ofte slet ikke er bevidst om, at du flirter. Hvis du fortæller din kæreste at det slet ikke er bevidst og at du kun vil have ham, tror jeg det vil give ham en større ro og måske være med til at gøre ham mindre usikker. Det er vigtigt, at i finder en balance, hvor i begge to kan være glade og det kan i kun gøre ved at snakke sammen om det. Måske har han nogle helt bestemte ting som han bliver ked af når du gør og det kan være, at det slet ikke er noget du vidste at du gjorde og derfor kan forsøge at ændre på. Omvendt kan du også fortælle ham, at fordi du fx danser med en anden, betyder det absolut ikke at du er interesseret i andre end din kæreste og så kan han måske bedre acceptere det.
Vi mennesker er forskellige på mange punkter og når man er kærester er en af de sværeste og vigtigste opgave, at forsøge at forstå og lytte til hinanden. Jeg tror helt sikkert i vil kunne finde en løsning hvor i begge to er glade, for det vigtigste er at man elsker hinanden og det kan jeg læse at i gør.
Jeg håber du har kunne bruge mine tanker omkring dit brev.
Vh Katrine