Besat af en kendt
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære Cybehus!
Jeg er virkelig besat af en kendt person. Jeg har været det i cirka 4 år, og kan bare ikke komme videre. Jeg er så forelsket i ham, og jeg føler jeg kender ham, fordi jeg ved alt om ham, skønt han ikke aner jeg eksisterer. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre. Jeg havde også førhen prøvet at være vild med kendte personer, men det gik ligesom over igen, eller så var det i en mere fornuftig grad. Det er jo helt almindeligt at være vild med en kendt, og det sker vel for stort set alle teenagere. Men nu er jeg altså 20 år, og føler at jeg er gået glip af så meget i mit liv, fordi han har fyldt så meget. Jeg har mistet flere venner, fordi jeg har været fraværende i mine tanker og fantasier om ham. Jeg er pi*se ensom, men jeg mærker det sjældent, fordi jeg føler, at han altid er med mig.
Jeg mødte for cirka 1 år siden en rigtig sød fyr, som faktisk kunne være en ideel kæreste. Han var meget interesseret i mig. Men jeg ignorerede ham, fordi jeg følte, at jeg ville være utro mod mit "idol", hvis jeg valgte at have noget med en anden at gøre. Og jeg fortryder det virkelig! Jeg har været så led ved fyre, fordi jeg kun vil ha' ham. Det er sket så ofte, at jeg har ignoreret fyre på grund af ham.
Jeg træffer alle dagligdagens valg ud fra hvad jeg tror han ville have valgt. Jeg hører den musik, han hører. Jeg spiser den mad han spiser. Jeg snakker ligesom ham. Og når jeg går til valg, stemmer jeg endda politisk ud fra hvad han er til. Jeg har ikke længere mine egne holdninger og meninger. Jeg lever nærmest mit liv efter ham. Og jeg synes selv der er mange flere ulemper ved det, end der er fordele.
Det er jo helt fint at have et idol, som man virkelig elsker, men jeg er virkelig sygeligt besat... Jeg har aldrig haft en kæreste, selvom jeg gerne vil. Jeg vil også gerne have børn en dag, men jeg tænker kun på ham!
Hvad skal jeg stille op? :(
Hilsen den besatte.

Svar:
Kære dig
Som du selv skriver, er der rigtig mange både børn, unge og voksne der har et idol og er fan med rigtig stort F. Men det lyder som om, at den her kendte fyr fylder utrolig meget for dig i dit liv, så meget at det er blevet svært for dig at styre. Jeg synes det er flot, at du har mod på at åbne op, og komme ud med noget der har så stor indvirkning i din hverdag. Jeg vil prøve at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation herunder.
I dit brev skriver du, at du er forelsket i den her fyr, at du føler du kender ham, og handler efter hvad du tror han ville gøre. Når man er forelsket i et andet menneske, kan man virkelig komme til at rive sig med og lade sig styre af sine følelser. Det kan føles som om, at man er dybt afhængig af den anden person, og nærmest lever gennem ham eller hende. Dog er det også sådan med forelskelse at det typisk aftager efter noget tid, og at man får et forhold der i stedet også bygger på mere rationelle ting end følelser. I dit tilfælde, kan man måske sige at forelskelsen faktisk er en illusion, fordi du jo som du også selv skriver, ikke kender den her kendte fyr i virkeligheden, på trods af at du føler du kender ham, da du ved alt om ham. Men i og med at det bare er en forestilling, bliver du ikke afbrudt i forelskelsesfasen, som du ville gøre hvis det var et "rigtigt" forhold. Derfor kan man måske sige, at du forbliver i det her stadie, og det derfor faktisk også forhindrer dig i at have andre forhold.
På trods af at det især er dine følelser der har styringen, virker det samtidigt som om, at du faktisk også har refleksioner om, hvor opslidende det er for dig, at være så fokuseret på den her fyr, hvilket jeg tænker er et super godt udgangspunkt for at du kan gøre noget ved det. Du skriver selv, at du synes der er flere ulemper end fordele og det kan være med til at gøre dig parat til at handle - til selv at tage styringen og udvikle dig væk fra at være besat af den kendte fyr.
Da du skriver, at du ved alt om ham, har jeg en ide om, at du hele tiden holder dig opdateret på hvad han foretager sig. Det kan være du følger ham på facebook og instagram, eller konstant holder dig opdateret på nyhederne omkring ham. Mit råd til dig vil derfor være at begynde at trappe ud af det her mønster, hvor du følger ham på daglig basis. Jeg ved godt at det sikkert vil være helt vildt svært for dig, men jeg tror på, at du kan klare det. Det kan måske være en ide at lave nogle regler for dig selv og skriv dem ned på et papir, og hæng dem op et sted hvor de kan hjælpe dig med at minde dig om, at du er på vej mod ikke længere at være besat af denne her fyr. Disse regler kunne fx være at du den kommende uge, kun må holde dig opdateret på hvad han laver på de sociale medier hver anden dag. Ugen efter kan det være du kun må tjekke opdateringer to gange i løbet af en hel uge. På den måde kan du se om du gradvist kan blive mindre afhængig af at tænke på ham.
Et andet råd kunne være at begynde at give dig selv plads, så du har dig selv i fokus i stedet for den kendte. Har du fx en hobby, noget du elsker at lave? Noget du måske brugte meget tid på, da du var yngre, og igen kunne finde frem og udforske? Det kunne fx være en form for sport, at male, høre musik, se film, læse bøger, nyde tid med familie og venner eller noget helt andet. På den måde kan du også gradvist se, om du kan give mere plads til andre ting i dit liv end ham, og dermed vise overfor dig selv at du selv kan styrre hvem du er, og hvad du har lyst til at bruge tid på.
Derudover tænker jeg, at du måske kunne overveje at tilføje nogle nye ting til dit billede af hvordan ham fyren, han er. Når vi er forelskede, som jeg også skrev tidligere, har vi en ide om at den anden person er 100% perfekt. At han ikke kan fejle, altid ser godt ud, aldrig siger noget forkert, altid dufter dejligt osv. Når forelskelsen aftager, får vi også et mere realistisk syn på det andet menneske, og det tænker jeg at du kan hjælpe dig selv med at få på den kendte fyr. Prøv og tænk på at du kun ser hvordan han er udadtil, og at han sikkert fremstår meget mere perfekt, end han faktisk er. Jeg tror på, at han har dårlig ånde når han vågner, har dårlige vaner, dårlige hårdage, noget tøj som ikke er pænt, sviner og roder osv. For du må minde dig selv om, at han kun er et menneske ligesom alle os andre. På den måde kan du se om han kan få en mindre højtstående plads inde i dit hoved, hvis du bliver bevidst om, at han er meget mere end det du kan se på de sociale medier osv.
Jeg kan godt høre på det du skriver, at den her kendte fyr fylder så meget for dig, at det gør mere skade end gavn og forstyrrer din hverdag. Jeg synes derfor, at du skal prøve alt hvad du kan, for igen selv at få styringen over dit liv. Jeg er sikker på, at du har dine egne holdninger til ting, og jeg synes du skal se om du kan finde dem frem igen. For dine egne personlige holdninger, ideer og tanker som kommer indefra, er mindst lige så gode som alle andres. De ting du selv mener og tænker har en rigtig stor værdi. Du skriver også, at du gerne vil have en kæreste, og jeg er sikker på, at der en til dig derude, som venter på dig. Jo før du tager kontrol, jo før kan du komme igang med at udføre dine fremtidsdrømme, med kæreste, børn osv.
Jeg håber virkelig at du kan bruge mine råd, og ønsker dig det bedste.
Mange hilsner fra
Annika