Besat Af Døden
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus Jeg har skrevet herind før, og jeg er glad for jeres svar- men jeg kan altså virkelig ikke holde mit liv ud! Ingen forstår mig, og dem der siger at de forstår mig og at jeg får det bedre, hjælper mig ikke! Faktisk gør de det hele værre. Som overskriften lyder, er jeg besat af døden. Jeg undersøger de muligheder jeg har, for at tage mit eget liv. For tiden tænker jeg mest på hængning og drukning i havet. Men jeg har før taget en overdosis smertestillende - 34 Pamoler. Så jeg jeg skåret i mig selv, kastet op efter hvert måltid, og så stak jeg af for to uger siden præcis. Jeg stak af fra den psykiatriske afdeling, jeg er indlagt på. Og nu er jeg under skarp overvågning hele døgnet. Jeg skal have en med i bad og på toilettet, og jeg er ved at blive vanvittig! Jeg planlægger flugt igen, og derefter vil jeg flygte og finde et sted at drukne mig selv. Jeg vil ikke have det bedre, jeg vil ikke have hjælp, jeg VED at jeg ikke får det bedre. Ingen forstår mig. Mine forældre gør alt for at jeg skal få det bedre, men de gør det hele værre. Der er ingen jeg kan eller vil dele mine problemer med. Det eneste jeg har lyst til for tiden, er at sidde på mit værelse og høre sørgelig musik. I går aftes skrev min nyeste veninde, som er den eneste der har mulighed for at forstå mig, at hun er blevet indlagt på hospitalet, og at hun også har taget overdosis. Jeg ville høre, om der var et sted man kunne møde andre børn, som har det ligeså svært som mig, på nettet og chatte med dem. For jeg har det bedst med at skrive mine tanker og følelser ned, i stedet for at snakke om dem. Mit liv er noget lort. Mit liv er forfærdeligt. Hvis jeg fik valget mellem et lykkeligt liv og døden, ville jeg uden at tøve, vælge døden. -Michelle

Svar:
Kære Michelle
Jeg kan godt forstå at det må være hårdt at føle at ingen forstår dig, og så opleve at dem der gør, ikke hjælper dig.. Og jeg sidder og tænker hvad der mon har gjort at du er så besat af døden? Jeg tænker du næsten må have været ude for nogle svære ting i dit liv, som gør at du tænker det er så forfærdeligt at du hellere vil dø.
Du skriver også at du ikke vil have det bedre, ikke vil have hjælp fordi du ved du ikke får det bedre. Du har ret i at du ikke får det bedre, når du virkelig ikke vil have det bedre. Man kan ikke hjælpe folk der ikke vil hjælpes. Så grunden til at du VED at du ikke får det bedre, er fordi at DU har besluttet at du ikke VIL have det bedre. Du ved faktisk ikke hvad der ville ske, hvis du tog et valg om at du gerne ville have det bedre og give det hele en chance? Ansvaret for dét valg og dermed dit liv ligger hos dig! Du skriver du gerne vil flygte fra psykiatrisk afdeling igen, men jeg tænker hvorfor ikke give det en chance og lade dem hjælpe dig, måske er det faktisk muligt at få det bedre hvis du giver det en chance? Hvad er det værste der kan ske, ved at prøve at lade dem hjælpe dig? Du skriver at dine forældre gør alt for at du skal få det bedre, hvordan ville de mon have det hvis du tog dit eget liv? Det lyder jo til at de holder rigtig meget af dig.. jeg tror de ville blive helt forfærdeligt kede af det, hvis de ikke skulle se dig mere. Måske ville de også føle sig skyldige?
Beslutningen om at tage sit eget liv, kan man altid tage. Det er beslutningen om at ville kæmpe for sit liv, der er den modige beslutning.
Du skriver at du hverken kan eller vil dele dine problemer med nogen, men når jeg læser mellem linierne, så tror jeg faktisk at du gerne vil have nogen der lytter og forstår dig – det lyder også til at du alligevel bruger din veninde der lidt og at du gerne vil dele dine tanker og følelser med andre børn på nettet. Det synes jeg er rigtig godt at du vil det. Har du overvejet at skrive nogle debatindlæg om dine følelser her på Cyberhus? Der er ret mange unge der normalt læser dem og kommenterer på dem. I forhold til at kunne møde andre børn på nettet som også har det svært kunne www.sindnet.dk måske også være noget for dig. Det er et websted for psykisk sårbare.
Michelle, jeg håber virkelig du vil give livet en chance og tage imod den hjælp du kan få og den kærlighed dine forældre giver.
Har du lyst til at dele flere tanker og følelser med en rådgiver, så er du også meget velkommen til at logge på vores chat en dag.
Mange tanker fra Heidi