Berymret for min vens alkohol forbrug.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hi Jeg har en ven der stammer fra England, han er sød og rar og er bare generalt et godt menneske som man bare totalt kan stole på og rigtig hyggelig, men får en måned siden der blev han kørt ned, han kom ikke alvorligt til skade, men han skulle lige på sygehuset men det er det og han har også sagt at han har det helt fint og lige siden det er sket så er han begyndt at drikke af H-til!!! og han bliver altid bare så utilregnlig og ustyrlig når han drikker! altså for 2 uger siden nikkede han en bilrude en skalde i fuldskab!!! også når han er ædru så snakker han næsten ikke om andet end druk, og vis man siger at man syntes han drikker for meget så bliver han altid bare så sur. og så stinker han altid af alkohol oh han har ikke andet end en engelsk ørken jakke på! Jeg hved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!!! vi er virkelig nære venner, og jeg er faktisk lidt forelsket i ham men jeg hvad bare ikke hvad fanden jeg skal stille op med ham! Please hjælp! =( Hilsen den fortvivlede pige!. =(

Svar:
Kære pige
Velkommen til cyberhus. Det er super du vælger at skrive herind og få delt dine bekymringer, så du ikke går rundt med dem selv.
Først vil jeg sige at din ven, vel nok er heldig at han har så fantastisk en veninde som dig. At du bekymre dig for ham, viser hvor meget du holder af ham, hvor er det bare fantastisk med mennesker som dig.
Det bedste du kan gøre for ham i første omgang, er bare at være der for ham. Snak med ham og støt ham. Det er meget almindeligt at folk begynder at drikke efter et uheld. Dette kan skyldes en stress tilstand som opstår efter uheldet, og det er uanset om uheldet har været stort eller lille. Så det er helt normalt, og går ofte i sig selv igen, når oplevelsen er bearbejdet.
Du siger det er en måneds tid siden nu. Har han modtaget nogle former for hjælp til at bearbejde det der skete? At han drikker er jo blot et symptom på, at han har det skidt. Jeg syntes det er fint at du har sagt at du syntes han drikker for meget, men jeg syntes samtidig at du skal prøve at tage en god snak med ham, fortæl hvad der bekymrer dig. Sig at du savner den gode gamle stabile ven, men uden at kritisere ham. Han har helt klart brug for hjælp, og det du kan gøre er at anerkende ham, hvilket betyder at du, ser, høre og forstår ham i de problemer han står med. Det kan også være en hjælp at han fortæller hele hændelsen omkring ulykken, i detaljer, gerne flere gange. Dette er en helt igennem effektiv måde at bearbejde oplevelser på, fordi de på denne måde bliver sat i system inde i vores hoved, og til sidst fylder de ikke.
Du skal selvfølelig ikke stå alene med at hjælpe ham. Har du et par forældre du kan hente råd hos? Eller nogle andre ældre venner? Det kunne måske også være en ide at din ven tog en snak med sin egen læge, specielt fordi det sikkert skyldes ulykken at han nu drikker mere end sundt er.
Men når alt kommer til alt. Hvis han ikke selv føler han har brug for hjælp, ja så er der ikke meget du kan gøre. Vi kan ikke tvinge folk til at ændre på noget hvis de selv har det godt med det de gør. Men se hvor langt du kan nå, og forhåbentligt når du også tør være 100% ærlig omkring dine bekymringer, skal det hele nok blive godt igen.
En sidste ting. Måske er det en god ide at vente med at sige til ham, at du er forelsket. Jeg er ikke sikker på at han kan rumme det lige nu. Også for din egen skyld. Hvis han reelt har et problem med alkohol, så er det ikke en god måde at starte et forhold på.
Så husk også at passe godt på dig selv. :-)
Mange hilsner
Isabella