begå selvmord og forsvinde fra det hele
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg har det rigtig svært i skolen med matematik og Engelsk og når jeg så skal lave det der hjemme og mine forældre hjælper mig bliver jeg nemt uvenner med dem fordi at jeg har så svært ved det og jeg bare ikke forstår matematiken og Engelsk. Når jeg så blir uvenner med dem ender det altid ud i noget rigtig slemt hvor jeg siger at jeg bare har lyst til at gå fra det hele og begå selvmord men når jeg siger det bliver min mor helt vildt ked af det men jeg mener når jeg siger at jeg har lyst til det. Men jeg har ikke kun lyst til at begå selvmord på grund af det der er os en anden grund og det er fordi at jeg føler mig ikke rigtig god nok til at være her i verden jeg føler at alle er bedre end mig engang over i skolen var der en pige fra klassen der havde skrevet på tavlen mit navn 6 klasse også ad. Det blev jeg rigtig ked af da jeg så det hun har os sagt til en masse drenge at jeg var mega klam og alt muligt privat om mig med menstruation og sådan noget og det synes jeg overhovedet ikke er særligt rart at hun har sagt det til en masse drenge. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at jeg ikke har lyst til at begå selvmord og bare forsvinde fra det hele eller gå hjemme fra?? Jeg håber i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig..
Jeg kan godt høre på dig, at det er rigtig svært lige nu og at du bliver så sur og ked af det, at du sommetider tænker at selvmord er den nemmeste løsning på problemet. Men hvor er det stærkt, at du så prøver at finde ud af, hvad du kan for ikke at tænke så meget på selvmord og bare at forsvinde fra det hele, fordi jeg synes det ville være en katastrofe, hvis du forsvandt.
Hvis du begik selvmord, så var alt slut. Du ville aldrig få en kæreste, ingen uddannelse, ingen børn og du ville aldrig være sammen med dem som holder af dig og som du holder.. alt ville være slut.
Så jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig og har også nogle tanker og ideer til dig...og først vil jeg lige fortælle dig to ting.
1. Forældre
Det her med forældre er ikke nemt og specielt ikke når man er teenager og du er ved at blive voksen. Man kan blive så hamrende sur på dem og tit gør de bare tingene på en måde man synes er irriterende. Tit synes man heller ikke at de forstår en eller gør de rigtige ting. Men ved du hvad...
Det er fuldstændig normalt og det er en del af det at blive ung og voksen..
2. Skolen
De er slet slet ikke rart hvad den pige gjorde og når man går i skiole, så kan der både være nogen der driller og man kan føle, at der altid er nogen der er bedre til matematik, ser bedre ud, scorer alle fyrerne osv.. Det er bare svært.
Men de to ting du fortæller om, er faktisk begge to ting, som rigtig mange unge oplever og det kan være rigtig hårdt at gå rundt med en følelse af at man ikke er god nok i denne verden. Grunden til at rigtig mange unge, og jeg mener her de fleste unge, oplever de ting på et tidspunkt er, at der er to ting man skal have lært i livet. Det ene det er, at man finder ud af at livet ikke altid er nemt. At det kan gå ondt og være svært at overskue og det andet er, at man skal lære hvordan man så tackle de udfordringer og det tager tid og er slet ikke så nemt.
Du er lige midt i det og derfor er det både svært og uoverskueligt for dig at se hvad du kan gøre for at det bliver nemmere og så du ikke behøver at tænke på selvmord. Men som jeg skrev lieg før, så er det noget man skal lære at tackle og det skal man lære fra de voksne..sådan er det.
Så lige nu, er det meget vigtigt at du for fortalt din mor igen, at du synes der er nogle ting som er svære og som gør dig meget ked af det. Jeg kan godt forstå din mor blev ked af det, da du sagde at du ville begå selvmord. For hun elsker dig og at miste dig, ville være det værste der kunne ske i verdenen. Mejn ved at snakke med hende om de ting som er svære, kan hun hjælpe dig med at finde løsninger og muligheder sammen med dig.
Udover din mor, så synes jeg det er super vigtigt, at du og din mor får en snak med din lærer. på din skole er der en voksen der hedder en trivselsperson og som snakker med børn og unge som synes det er svært. Den snak kunne både handle om de drillerier du oplever og hvordan de kan stoppe, men også omkring det at du ikek føler dig god nok til denne verden..
Du skal simpelthen tage kontakt til de voksne der er tæt på dig, og start med din mor og din lærer, og så være ærlig omkring de ting du føler og hvorfor du tror det er svært.
En ekstra mulighed du har, er her i Cyberhus. I chatrådgivningen kan du chatte med en voksen helt anonymt og det kunne måske også være rart for dig.
Jeg håber at du har fået lidt mod på det hele, fordi de ting du fortæller mig, skal ikke give dig selvmordstanker, så det er bare med at komme i gang med at snakke med de voksne..:) Okay?
Alt det bedste her fra
Erroll