Bedsteveninder...?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse :). Jeg har aldrig prøvet det her før, men jeg har virkelig brug for noget hjælp her... Jeg havde en bedste veninde, fra børnehavsklassen og til 7. klasse (går i 8. klasse nu), hvor hun lige pludselig ikke gad snakke med mig mere. Jeg skrev et brev til hende, og spurgte hvorfor hun ikke snakkede til mig mere og så skrev hun at hun syntes jeg havde ændret mig. Jeg syntes det er fint at vi ikke er bedsteveninder mere for jeg tror virkelig ikke at vi passer sammen mere. Men jeg tænker tit på hende, og savner hende rigtig meget. Vi kommer aldrig til at blive bedsteveninder igen, men hvordan kommer jeg over hende? Det er rigtig svært og gør ondt alle steder i min krop. Jeg har nu fået en ny bedsteveninde, men hun er heller ikke den rigtige for mig tror jeg. Jeg er en som man gerne må "lave sjov med" men med hende er det anderledes, hun gider ikke være sammen med mig i fagene og vi har aldrig været sammen i fritiden. Skal jeg bare give det ligt tid da vi kun har gået i klasse sammen i et år? Eller skal jeg fortælle hende hvordan jeg har det, og sige at vi ikke skal være bedsteveninder mere? MEN! jeg vil jo gerne være veninder med hende, så hvordan får jeg sagt det uden at såre hende hvis det er? Håber i hjælper mig! C

Svar:
Kære C
Jeg er glad for, at du tog mod til dig og skrev til os, for at få hjælp med dit problem.
Det er ærgeligt, det der er sket med dig og din tidligere bedste veninde, for du holdt virkelig af hende og gør det nok stadigvæk. Jeg syntes det var godt du skrev brevet til hende, og fik af vide hvorfor hun ikke ville tale med dig mere. Måske har hun ret i, at du har ændret dig eller også er det hende selv der har. Det kan også godt være, det er jer begge to, men du skal vide, at ingen af jer er skyld i, at I ikke passer godt sammen mere.
Jeg tror I er vokset fra hinanden på meget kort tid og ja det gør rigtig ondt, når sådan noget sker, for du har mistet alt det, du havde sammen med hende. Det er desværre bare det der sker engang imellem, uden at man rigtig ved hvorfor, men det er godt at du er så afklaret med, at I ikke skal være bedste veninder igen.
Der vil gå noget tid før du vil komme over hende, for det er hårdt at miste en veninde der har været så tæt på, som du føler din tidligere bedste veninde var på dig. Derfor er det okay at du stadigvæk savner hende rigtig meget og stadigvæk tænker på hende og nok også på det I havde sammen dengang. En dag vil det ikke længere gøre ondt indeni, når du tænker på hende og du vil ikke savne hende på samme måde, som du gør nu. Hun vil istedet være et lille minde indeni dig og som du om mange år stadigvæk vil huske, som den veninde, du havde noget rart og nært sammen med.
Jeg kan godt se problemet med din nye bedste veninde, for det lyder som om i ikke er så meget sammen. Du kan godt lide, at have det sjovt, men hun ikke har lyst til at have det sammen med dig. Jeg syntes, du skal være ærlig over for hende og sige, at du ikke er parat til at have hende som ny bedste veninde, men at du gerne vil være veninde med hende. Du skriver ikke, om hun også kalder dig sin bedste veninde, men hvis hun gør, så syntes jeg I skal snakke samme og måske blive enige om, hvad I gør. Hvis du føler det er svært at få snakket med hende alene, så prøv at skriv et brev til hende om, hvordan du har det med jeres venskab. Det kan jo være at I kan blive bedste veninder igen, når der er gået lidt tid, hvor I har været veninder.
Jeg håber det går i orden alt sammen for dig, men hvis det ikke gør, så prøv at snakke med din mor og far, fordi de kender dig rigtig godt og har måske nogle gode ideer. Du er også altid velkommen til at chatte med en voksen i vores chatrådgivningen. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.
VH
Joan