bedsteveninde med OCD
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Min bedste veninde er næsten lige blevet udskrevet fra psykiatrisk hospital, hun blev indlagt for nogle måneder siden fordi hun havde forsøgt selvmord,
og at hun havde psykotiske symptomer.. Imens hun var indlagt fik hun stillet diagnosen OCD, og skulle være indlagt en måned længere da hun skulle begynde på medicin for OCD og det skulle de holde øje med.. Jeg så hende ikke i det 2-3 måneder hun var indlagt men skrev dagligt med hende..
Vi har været bedste veninder i 10 år, og nu er hun pludselig en hel anden person.. Hun er afhængig af medicin og tager både morgen, middag og aften.. Hvilket er hårdt for mig at se hende tage piller hele tiden..
Det sværeste er at hun skal gøre bestemte ting hele tiden, når vi er i byen skal hun hele tiden vaskehænder og det tager et kvarter.. Hun går ikke på streger og noglegange skal hun dreje rundt om sig selv 4 gange.. Hvis jeg siger nogle bestemte ting beder hun mig gentage det 4 gange, hvilket jeg slet ikke kan sætte mig ind i. Hun skal også hele tiden i bad og hun kan ikke give hånd eller sidde på bestemte stole, eller skal gå over et dørtrin 14 gange..
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til det, jeg ved ikke hvad jeg skal sige eller tænke når hun skal bruge et kvarter til en halv time på at vaskehænder, eller når jeg skal gentage ord..
Jeg har haft snakket med hende om det, og fortalt hende det er svært for mig at takle det.. Hvor hun så fortæller mig hvad der sker hvis hun ikke gør det, og at hun er utrolig ked af at hun har ændret sig sådan, men at hun ikke kan tage afstand fra det selvom hun virkelig ville ønske hun kunne..
Noglegange kan hun også skrive en sms hvor hun bare skriver "skriv lige JA 4 gange" eller skriv "Bakteriefri" 8 gange..  Hvor jeg har spurgt ind til hvorfor jeg skal skrive det, hvor hun svarer at hendes forældre ikke kan håndtere hendes OCD, og nægter at gentage tingene når hun har brug for det.. Jeg spørg hvorfor de skal gentage det, og så svarer hun at hun får angst og uro hvis det ikke bliver gentaget, at det ikke er "perfekt" i hendes øjne før det er gentaget 4 eller 8 gange..
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det? Jeg ville virkelig gerne hjælpe hende, det gør ondt på mig når hun hele tiden skal gøre bestemte ting, og ikke kan gøre ting pga, hendes OCD..
Knus den Ocd-ramte's bedste veninde.

Svar:
Kære du.
Det lyder til at være en svær situation du står i og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt at du har valgt at skrive her ind. Din veninde er virkelig heldig, at hun har en veninde som dig. En veninde, som bekymrer sig om hende, og som ønsker at hjælpe. Det er ikke let at hjælpe en veninde, der har det så skidt, som du beskriver og jeg tænker, at det også må være rigtig svært at være veninde med en, hvor man har meget svært ved at forstå, hvorfor hun gør som hun gør. Jeg kan godt forstå, at du har brug for hjælp til at finde ud af, hvad du skal gøre og jeg vil komme med mine tanker omkring det som du beskriver og give nogle råd til, hvad jeg tænker du kan gøre.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at din veninde har det rigtig svært og at du har været en virkelig god veninde for hende. Samtidig tænker jeg også, at det heller ikke kan være nemt for dig. Du skriver, at din veninde har været indlagt på et psykiatrisk hospital. Det er rigtig godt, at din veninde har fået noget hjælp og det bedste for hende vil være, hvis hun bliver ved med at få hjælp fra nogle, der ved noget om hendes sygdom. Når man har OCD bliver man ramt af en angst der gør, at man simpelthen ikke kan lade være med at gøre de ting, som du også beskriver din veninde gør. Det kan virke meget mærkeligt for andre, men den syge person kan ikke holde op med at gøre tingene, selvom de rigtig gerne vil. Derfor er det meget vigtigt, at hun får hjælp af professionelle og det lyder heldigvis også til, at hun får det. Desværre er det ikke noget der går væk med det same og det kan kræve mange års behandling og hjælp.
Når man har det som din veninde, mister man ofte mange af sine venner. Din veninde har måske svært ved at fortælle om sin sygdom og det kan betyde, at mange trækker sig væk fra hende. Det at du stadig er der for hende og at du ligefrem skriver her ind, viser at du er en rigtig god veninde med et stort hjerte. Den måde du bedst kan hjælpe hende på er netop ved at være den gode veninde, som du er nu. Du kan blive ved med at fortælle hende at du er der for hende og at du vil støtte hende i at blive rask. Jeg har dog også lyst til at påpege, at det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på dig selv. Du kan ikke gøre mere for hende end du allerede gør og det er vigtigt, at du ikke kommer til at bære rundt på hendes problemer. Du kan kun være en god veninde for hende, hvis du selv er glad og har overskud og derfor må du også tænke på dig selv og være opmærksom på dine egne grænser. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du fortæller nogle der er tæt på dig, hvordan du har det med din veninde og hendes sygdom – det kan fx være dine forældre. Det er rigtig vigtigt, at du også får snakket med nogle om dine følelser og tanker for det må være hårdt, at være vidne til at din veninde har det så skidt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt i den svære situation, du står i. Du er også meget velkommen på chatten her på Cyberhus, hvis du har brug for at vende dine tanker med en voksen der altid er klar til at lytte.
Venlig  hilse Katrine