barndommen
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej..
jeg ved ikke helt hvilken af alle de her brevkasser jeg høre til i.. men prøver her..
Det er bare fordi, jeg går og har det rigtig træls.. mest med hensyn til mig selv.. jeg synes jeg er grim og ulækker.. og har ikke lyst til at folk røre ved mig.. jeg væmmes ved det.. har fået en rigtig sød kæreste, som jeg så småt er begyndt at åbne mig op for, men kan ikke komme længere.. jeg kan simpelthen ikke have at han røre ved mig.. jeg får det dårligt, får kvalme, og stivner helt.. drømmer mig langt langt væk fra det hele.. jeg lukker helt af og er begyndt at isolere mig ret meget..
Jeg ved at det muligvis har noget at gøre med at jeg blev misbrugt af min mors kærste da jeg var mindre, hvilket jeg aldrig har fortalt til nogle.. jeg går og har rigtig dårlig samvittighed, over for min lillesøster, som boede ved min mor dengang (jeg gjorde ikke).
Når jeg bliver ked af det og sur på mig selv, skære jeg i mig selv.. kan ikke lade være.. jeg er også begyndt at sulte mig selv.. og er så småt blevet afhængig af mit vægttab, det er som om det er det eneste jeg har kontrol over i mit liv, og ved slet ikke hvordan jeg skal komme ud af det igen.. hvis vægten stiger bare nogle få hundrede gram, bliver jeg sur på mig selv, og så begynder jeg at skære i mig selv.. så hvis jeg ikke skader mig selv på den ene måde gør jeg det på en anden.. har tit lyst til at gøre en ende på det hele, komme af med alle de ubehagelige tanker..
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.. :(
Har ikke lyst til at leve mere..

Svar:
Kære…….
Jeg kan forstå at du har det meget dårligt med din krop og at det er et problem for dig, særligt fordi du har fået en sød kæreste.
Du fortæller at du er blevet misbrugt af din mors kæreste da du var mindre. Dine reaktioner med at du væmmes ved din krop, får det dårligt når andre kommer for tæt på, at du forsvinder ud af dig selv og at du har dårlig samvittighed, er normale reaktioner på at man har været udsat for seksuelt misbrug.
Det, at du skær i dig selv og at du forsøger at kontrollere din vægt, tænker jeg er forsøg på at kontrollere nogle svære følelser og at have en eller anden form for kontrol over dit liv som du selv kan styre.
Når man har været udsat for misbrug har man brug for hjælp til at bearbejde oplevelsen. Det er alt for tungt for et menneske at bære denne oplevelse alene.
Du har brug for at bryde hemmeligheden og fortælle det til nogen som du kan stole på.
Ofte er det svært at fortælle sådanne hemmeligheder til nogen som er for tæt på. Du har brug for at få hjælp fra nogen der har en viden om hvordan man skal bearbejde oplevelsen, en der er professionel.
Dette er nødvendigt for at du skal kunne leve dit liv, have relationer til andre og blive mere tilfreds med dig selv.
Jeg vil foreslå at du kigger på Cyberhus forside under ”henvisninger”og finder et link til en rådgivning for unge der du bor. Du er også velkommen til at kigge forbi Cyberhus Chatrådgivningen og få en snak med en rådgiver.
Hvis du får hjælp er jeg sikker på at du vil få det meget bedre.
Det er vigtigt at du tager dig selv alvorligt og drager omsorg for dig selv så at du kan få et bedre liv.
Kærlig hilsen
Anita