Bange for usund mad!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har før i tiden haft et vanskeligt år med slem anoreksi, men jeg blev presset til at komme op på en sund vægt.
Da jeg skulle tage på, blev jeg tvunget til at indtage fedtrigt mad i store mængder- og det var bestemt ikke sjovt overhoved, da jeg kommer fra en familie som aldrig har spist usundt og fordi jeg selv gik rundt i omkring et år, uden noget som helst usundt. jeg var så vant til det, at jeg var dødbange for bare så meget som at røre Chokolade eller lignende.
Jeg græd og græd og prøvede at kaste det op igen, men jeg måtte ikke. Jeg følte mig fanget!
Jeg glædede Mig inderligt til at jeg ikke ville behøve at spise usundt igen, når jeg kom op på en sund vægt.
Og nu har jeg ikke rørt noget usundt i 4 måneder og jeg har Haft det fantastisk!
Den følelse af ikke at spise for meget og være ren indeni, det er så dejligt!
Til fødselsdage, ville jeg skrige og græde når jeg så maden Komme mod mig.
Jeg hader chokolade, Chips og slik og alt det under den usunde kategori! Det er min fjende!
Men jeg har åbenbart spist "for sundt" i de sidste par måneder og har tabt mig 2 kg.
Nu bliver jeg igen tvunget til at tage på og spise usundt!
Jeg kan ikke klare det! Jeg kan huske den forfærdelige følelse efter jeg spiste is og lå om natten og græd.
Jeg følte mig håbløs! Jeg kan ikke gøre det igen!
De fleste mennesker siger at man skal nyde det usunde når man kan, men det kan jeg simpelthen ikke!
Jeg er klar til at gøre hvad som helst, for Ikke at spise noget usundt!
Jeg bedte til lægerne, men de var iskolde og sagde at det ikke ville skade mig!
Ingen Forstår jo hvor skidt jeg har det med det! Jeg kan jo ikke!
Hvad gør jeg? Jeg føler mig magtløs og har lyst til at løbe væk fra alle! Ingen tænker på hvordan jeg har det, jeg bliver bare proppet med dårlig mad og bliver ulykkelig!
De sagde at så længe min vægt er sund, så er det hele godt. Jeg må selv rode med mine tanker, de skal bare sørge for at jeg er oppe på en sund vægt.
Men jeg hader mit spejlbillede! Og Jeg følte mig så selvsikker når jeg spiste sundt- Nu tør jeg ikke vise mig frem til offentligheden når jeg har spist usundt.
Det er som om at alle vil kunne se det.
hvorfor har jeg så paranoide tanker om mad og især usund mad? :(
hvorfor er der ingen der forstår mig og er så kolde overfor mig? Er jeg bare syg i hovedet? sådan lyder det ihvertfald til at være....

Svar:
Kære 15-årige pige.
Tak for dit brev. Det må være hårdt at have det, sådan som du har det. Dit brev giver et godt indblik i, hvordan det må være at have anoreksi. Det virker til, at dine tanker omkring mad fylder næsten hele din verden. Jeg kan sagtenes følge dig i, at det er hårdt, at blive tvunget til at tage på og spise usund mad. Især når du føler, at du bliver magtesløs og ulykkelig af det. Samtidig fortæller du, at du kommer fra en familie, hvor det aldrig har været normalt at spise usundt og det må gøre det endnu sværere for dig.
I dagens Danmark er der en stærk kultur omkring sund kost og motion. Det er blevet en "trend" at vi alle går meget højt op i, hvad vi spiser og at vi dyrker den rigtige form for motion et vist antal gange om ugen. Det er også helt normalt, at du som ung går meget op i din kost og dit udseende - det gør de fleste unge. For nogle - og sådan virker det til at være for dig - bliver det næsten en besættelse, at spise det helt rigtige sunde mad. En besættelse, som får alle tanker til at handle om, hvilke mad der er rigtigt at spise, at du ikke må tage på og at du skal have stor kontrol over din krop. Når det sker, begynder det at blive farligt, for så er anoreksien begyndt at "styre dig". Når anoreksien "overtager" vil du få de tanker, som du har nu.
Når du har anoreksi, vil du også meget nemt få et forvrænget billede af din krop. Selvom det er svært at forstå, betyder det, at det billede du ser, når du kigger dig selv i spejlet ikke stemmer overens med virkeligheden. Når du skriver, at du hader dit spejlbillede (fordi du ser en grim, tyk eller forkert krop) er det en del af sygdommen. Ingen andre kan se det, som du ser og derfor føles det som om, at alle er imod dig. Når du føler at alle er imod dig, er det fordi de ser dig og sygdommen "udefra". De er optagede af, at du skal blive rask igen og vil derfor have et helt andet syn på, hvad der er godt for dig end du selv har. Deres mål er, at du tager på igen (om det så betyder, at du skal leve af usund mad for at få en mere normal vægt). Når det er det stik modsatte af, hvad du gerne selv vil, vil du føle, at ingen forstår dig og er kolde imod dig.
Selvom du har det svært med det, så synes jeg du skal prøve at lytte til det, som lægerne (og din omverden) fortæller dig. Jeg ved, at det er nemt for mig at skrive - men lægerne vil dig kun det bedste. Selvom det langt fra føles sådan for dig. Lægerne ved, hvad der skal til for at du kan blive rask og få et normalt liv, hvor anoreksien ikke længere har kontrollen over dig. De læger, som du har mødt, er eksperter og de vil gøre alt for, at du ikke bliver for tynd. De ved meget om anoreksi, og de ved også, at du risikerer at komme i livsfare, hvis du fortsætter med at tabe dig og være for tynd. Dét de vil gøre alt for at forhindre. De er ikke ude på at gøre dig usikker eller ulykkelig, de er derimod ude på at få dig rask - så du kan begynde at leve et normalt teenageliv igen.
Du er bestemt ikke syg i hovedet. Du har anoreksi og kæmper med de mange tanker og følelser som sygdommen giver dig. Jeg håber mit svar kan være med til at give dig et skub ud af dét, som du befinder dig i lige nu.
De bedste hilsner
Signe.