Bange for at sige min mening

brevkassespørgsmål

Bange for at sige min mening

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Jeg har tendens til at være bange for at sige min mening og sige fra. Jeg tænker virkelig meget på, om andre vil sige til mig, at jeg er "besværlig" , vil blive sure eller ikke vil anderkende mine behov og følelser hvis jeg siger fra eller siger min mening. Jeg er i det hele taget enormt "god" til at mærke andre  menneskers behov og sindstilstande men mener ikke, at jeg selv må sige fra, må ytre mig eller diskutere ( give min mening til kende) Jeg er hjemmefra vant til kritik, at blive "jordet" og til ikke at møde respekt og anderkendelse. Hvordan lærer jeg ikke at have ondt i maven og "frygte" andres reaktion, hvis jeg siger noget?

Svar:

 Kære dig!

Du skriver, at du er bange for at blive "besværlig", hvis du ytrer din mening eller siger fra over for noget, du ikke vil være med til. Tværtimod, vil jeg faktisk sige, og det vil jeg gerne herunder uddybe på to måder.

Når man er sammen med andre, som tydeligt fortæller, hvad de mener, og hvad de føler, så er man dejlig fri for hele tiden at skulle gætte, læse mellem linjerne, hvad de mener, eller hvad de føler. Det frigiver en masse energi til at lytte efter det, de rent faktisk siger og nyde samværet. Man kan spørge dem om hjælp og om råd mm. uden at være bange for, at man overskrider deres grænser, fordi de selv vil fortælle, hvis man gør. Omvendt kræver det en masse energi til at "læse mellem linjerne", "gå på listefødder" og i det hele taget være super opmærksomme på den andens behov og sindstilstand, hvis de ikke selv udtrykker det tydeligt. Dermed mere "besværlig", hvis du forstår.

Mit andet svar går på respekt - både respekt for andre, men også at have respekt for sig selv. Jeg synes, at man skal respektere sig selv på samme måde, som man respekterer andre mennesker. Det er min overbevisning, at dem som viser sig selv respekt, har også tendens til at få andre menneksers respekt. Tænk på dem, som altid taler negativt om sig selv: "Se hvor tyk jeg er!" "Prøv at se, hvor dårlig jeg er til det her." "Jeg kan ikke finde ud af noget!" osv. De indgyder ikke respekt, og de viser og opfordrer nærmest eksemplarisk til, at andre heller ikke skal respektere een. Jeg vil foreslå dig, at du først begynder med at tale pænt om dig selv - både overfor dig selv og overfor andre. Du har ret til at blive tiltalt lige så hensynsfuldt og respektfuldt som alle dem, du omgåes - også af dig selv;) Så vil jeg dernæst også opfordre dig til at bede andre om at gøre det! "Hvordan lærer jeg ikke at have ondt i maven og frygte andres reaktion", spørger du. Det gør du ved at samle på erfaringer af, at det er ok, og at dine omgivelser reagerer positivt overfor dig, når du siger fra på en god og ordenlig måde.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Det er rigtig fint, at du kan mærke andre menneskers behov og sindstilstande, og jeg er sikker på, at det er noget, du kan bruge konstruktivt i dit liv. Det er en god evne at have.

Kærlig hilsen Merete

Meretes billede
Merete har svaret på dette spørgsmål