Bange for min matematiklærer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Jeg har skrevet en anden besked for kort tid siden men har en ting mere. Jeg har skiftet skole osv. På min gamle skole gik min matematiklærer og roste mig og sagde jeg var fantastisk til matematik, jeg var blandt de bedste i min klasse. Problemet er bare at vi kun havde plus, minus, divition og gange. Vi lærte aldrig om andet. Nu har jeg skiftet skole og er nød til at have ekstra matematik sammen med nogle andre (bla. hende jeg skiftede skole med) som også har problemer med matematik. Jeg er bare så rædselsslagen for at spørger om hjælp. Jeg forstår aldrig regnestykkerne vi har fået og da vi får to hele sider for hvor vi har to dage til at lave gør at jeg ikke kan, det sker to ganger om ugen så ialt skal vi lave 4 sider. Jeg kan bare ikke finde ud af det og min matematiklærer har skældt mig ud for ikke at lytte. Jeg lytter men jeg forstår det bare ikke. Når jeg spørger hende bagefter får jeg et møgfald og det gør så at jeg er bange for at spørger. Jeg kan få små angstanfald når jeg skal havde matematik og kan også få den om aftenen ved tanken om at skal have matematik. Jeg er så træt af det og er træt af at bryde ud i gråd og jeg kan sågar få en følelse af at jeg ikke kan få vejret. Kan jeg gøre noget?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at det her med matematik fylder meget for dig på en negativ måde og det er bestemt ikke meningen. Når man som dig skifter skole, så kan man godt være lidt ekstra spændt og nervøs i starten og særligt hvis der er noget der er lidt anderledes end på ens gamle skole. Det lyder til at matematik er meget anderledes på din nye skole end på den gamle og at det derfor har gjort dig lidt nervøs over at have matematik.
Jeg tænker på om du mon kunne snakke med din matematiklærer om det her på en eller anden måde. Jeg ved at det må være rigtig svært, især fordi du føler at du er bange for hende. Men selvom hun lyder lidt skrap, så tror jeg faktisk ikke at det er hendes mening at du skal være bange for hende. Der kan være mange grunde til at hun reagere som hun gør, men jeg tror at hvis hun vidste hvordan du havde det, så ville hun tænke lidt over det. Du kunne måske fortælle hende i starten af en matematiktime at du synes det er rigtig svært og at du er lidt bange for at gøre det forkert. Hvis det er svært for dig at sige det til hende selv, kan du måske få dine forældre til at sige det eller måske din veninde fra den gamle skole. Du kan også overveje at fortælle en af dine andre lærere om hvordan du har det med din matematiklærer. På den måde har du både en du kan snakke med det om, men det kan også være at den lærer kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du kan gøre.
Jeg synes altså at det er rigtig vigtigt at du får fortalt nogle voksne om det her og eventuelt også din matematiklærer. På den måde kan denne her matematik-angst indeni dig komme til at fylde mindre og det kan være at du ligefrem kan blive glad for matematik igen, ligesom på den gamle skole.
Held og lykke med snakkene.
Venlig hilsen Marianne