Bange for at min bedsteven begår selvmord
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa Cyberhus.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har en bedsteven som også er 13 år....
Han cutter mindst 4-5 gange i ugen, og har et par gange taget en overdosis af piller.
Hans arme er dækkket af ar fra når han har cuttet. Han har virkeligt lavt selværd, og bliver tit svinet til på internettet.
Jeg er så bange for, at han begår selvmord, og jeg kan aldrig sove om natten. Han påstår at den eneste grund til at han stadig er i live,
Er mig og hans familie. Har virkelig prøvet på at få ham til at stoppe med selvskade og piller,
Men han vil ikke. Jeg kan bare ikke undvære ham, og jeg græder tit over det.
Pls. Hjælp!!

Svar:
Hej du
Du lyder til at være meget påvirket af din vens situation med cutting, og det er meget forståeligt. Det er ikke småting, og det kan være hårdt at gå og være usikker på, om man kommer til at miste en person, som man holder meget af. Du skal vide, at det er flot at du har skrevet herind og delt dine tanker, og det er meget omsorgsfuldt af dig at du er så bekymret for din ven. Det fortæller mig, at du er en rigtig god veninde, som gerne vil passe godt på din ven.
Du skriver, at du har en ven, som skader sig selv ofte, og det er som sagt meget forståeligt, at det er hårdt for dig at være midt i. Du er indviet i en situation, som handler om liv og død. Og det er der ingen, der kan holde til i længden - så det er forståeligt, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg har nogle tanker omkring det, som jeg gerne vil dele med dig. Én af dem er, at når en person skader selv, så er det fordi, der er noget, som gør ondt indeni. Noget, som sidder og fylder, og som kan være svært at være i, for personen. Og derfor kan selvskade være en måde at prøve at tænke på noget andet i et øjeblik. Men det er en metode, som er meget usund og meget alvorligt. Det er hårdt for både personen og for folk, som kender til situationen. Derfor vil jeg kraftigt anbefale dig at snakke med ham om at finde en voksen at sige det til. Og hvis ikke han selv gør det, så vil jeg anbefale dig at fortælle det til nogen. For det er ikke noget, hverken du eller han skal gå alene med. Det er simpelthen en for stor byrde at bære alene. Du skal vide, at det er naturligt, at vi mennesker har en grænse. Vi kan holde til meget, men ikke til alt. Nogle gange har man brug for hjælp til at komme ovenpå igen. Måske vil du føle, at du går imod din ven, eller stikker ham i ryggen, men i virkeligheden så kan det være den bedste hjælp, du kan give ham - at han får det bedre og bliver hjulpet op af det sorte hul, han er i. Det lyder til, at du er der rigtig meget for din ven - og det er meget flot af dig at være sådan en stor støtte. Samtidig tænker jeg, at du også må huske at passe godt på dig selv. Måske vil også din byrde blive lettet, hvis du vidste, at der var andre end dig, der passede på ham? Så ville du forhåbentlig kunne give lidt slip på det ansvar, som du har taget på dig. Og undgå at skulle græde så tit.
En anden tanke er, at jeg vil dele nogle anonyme rådgivnings-sider med dig, som enten du eller din ven kan bruge, hvis der er dage, hvor det er slemt med tankerne - så er der forskellige muligheder for at snakke med nogle om det. Her på siden har vi en chat, hvor man kan læsse af til en voksen rådgiver og få delt sine tanker. Derudover er du velkommen til at sende flere spørgsmål herind, hvis det hjælper dig at få skrevet tingene ned på den måde. Livslinien er et rådgivningstilbud til folk, som er i berøring med selvmord eller selvskade, så de vil også kunne lytte og dele tanker. De har både en telefonrådgivning og en chat. Børnetelefonen kan alle ringe eller skrive til, på nummeret 116 111, og få snakket om det, der fylder. Så der er mange, der vil og kan lytte til både dig og din ven hvis I har brug for det.
Jeg vil slutte af med at sende varme tanker til både dig og din ven. Det lyder ikke til, at det er sjovt at være jer lige nu. Men der er håb forude - husk det, når du græder for dig selv. Det kan blive bedre - hvis din ven får den hjælp, som lige præcis han har brug for.
Venlige hilsener fra Mai