Bange for døden
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus, Jeg har igennem et halvt års stykke tid været meget bange for døden. Ikke for at jeg selv dør, men at mine nærmeste dør. Jeg forestiller mig hvordan det er at være forældreløs, som man ser på film eller hører om igennem medierne. Jeg tænker, at jeg aldrig ville kunne leve uden en far eller mor, fordi de betyder så meget for mig! Jeg tror måske jeg tænker på det, fordi jeg tit hører om børn der fx. er forældreløse, og så bliver jeg ked af det på deres vegne, og så tænker jeg, at sådan ville jeg ikke selv have det! Det virker måske lidt egoistisk, når man går og er ked af noget der ikke er sket, når der er folk der har det sådan. Jeg håber I kan hjælpe.... Hilsen Anonym

Svar:
Hej med dig
Først vil jeg sige, at det er godt, at du har skrevet herind, for jeg kan godt forstå, at du er ked af det og at du har brug for hjælp til at komme videre.
Dernæst vil jeg sige, at jeg er glad for at høre, at der ikke er noget galt med dine forældre og at de betyder så meget for dig. Når man elsker nogen virkelig højt, bliver man også utrolig sårbar og bange for at miste. Derfor er dine tanker helt normale, og ikke spor egoistiske.
Det eneste der er at gøre, er at stoppe tankerne, når de begynder at flyve derudad. Jeg ved godt, at det kan være svært, men du er nødt til at forsøge.
Måske kan du finde en bestemt ting at tænke på hver gang de sørgelige tanker dukker op?
Jeg synes også at du skal fortælle dine forældre om det. Så kan de måske hjælpe dig til at komme ud af tankerækken. For det er nemlig det, det handler om.
Jo mere du tænker over det, des værre bliver det. Det handler helt enkelt om at passe på, ikke at dyrke det. Det lyder måske mærkeligt, men faktisk er det dine tanker, der gør, at du bliver ked af det og derfor er det vigtigt, at du forsøger at tænke på noget andet.
Held og lykke!
De bedste hilsner fra Cheva