Bange for diabetes
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har anoreksi og vil tage på i vægt og jeg er allerede godt igang.
Jeg skal spise masser af fedende produkter og mad med højt sukkerindhold som kager og is.
det har jeg gjort så længe nu. Måske i en måned ca. Og jeg har det så dårligt!
Kan man få diabetes af de voldsomme mængder med sukker? Jeg er undervægtig, men kan ma stadig?
Jeg er så bange for alt det, pga alt det junk mad jeg bliver proppet med!
Jeg har det så skidt af alt den sukker. Jeg får hovedpine og bliver svimmel ved tanken om det.
Kan jeg få diabetes selvom jeg prøver at komme op i en sund vægt via maden?
Jeg ryster lige nu af skræk, jeg har spist en halv bakke is og en stor kanelsnegl!
Det er med til at øge min vægt, ja. Men jeg er generet ved tanken om at det også kunne være dårligt for min krop og eksempelvis give mig diabetes.
Jeg skal spise meget lidt (helst ingen) grønsager og frugt, så jeg er bange for at det på en anden måde ikke er godt for mig, det jeg er blevet sat til at gøre!
Tror i der kunne være dårligt for min krop, når jeg gør dette hver dag For at øge i vægt?

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest er det dejligt at høre, at det går den rigtige vej med vægten.
Du skriver ikke hvor meget støtte du har fra dine omgivelser, men jeg håber at du har nogle du kan betro dig til og som kender din situation personligt. For som du nok også selv ved kan det være skadeligt for kroppen at sulte sig selv og ligeledes rigtig hårdt for ens indre at lide af anoreksi. Hvis du mangler yderligere støtte og ønsker mere forståelse for din situation og hvordan du føler inden i dig vil jeg opfordre dig til at skrive igen og det er du mere end velkommen til.
Men nu til dit spørgsmål om diabetes og den sukkerholdige mad: Du skal IKKE være bange for at du pludselig får diabetes pga. din kost som lige nu indeholder meget sukkerholdigt mad. En periode med meget sukker betyder ikke nødvendigvis, at du tilegner dig type 2 diabetes, det er ofte noget som vil ske hvis du fortsætter disse spisevaner i flere år. Ligeledes kan man lave en kostplan som kan være med til at skille sig af med type 2 diabetes. Så selv hvis du skulle få sygdommen engang betyder det ikke at du har det resten af livet.
Du skriver ikke hvem der har bestemt denne kostplan for dig, men du kunne henvende dig til den/dem der har lavet planen og søge en forklaring på hvorfor du skal spise så meget sukker og du kan også spørge dem om det er muligt at du får samme mængde kalorier gennem andre fødekilder, da du er urolig for at spise meget sukker. Hvis det ikke er nok og ikke kan give dig ro ift. kostplanen kan du jo også skrive/ringe til din læge og få en snak med ham/hende.
Jeg håber du kunne bruge svaret til noget og håber du kommer godt ud af anoreksien, men det lyder til at du er på vej i den rigtige retning. Husk du altid er velkommen til at skrive igen!
Venlig hilsen Maria