Baby...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er en 13 år gammel pige, og jeg har et problem. Jeg længes efter en baby. Altså min egen baby. Det lyder nok helt skørt, men jeg har sådan en moderlig fornemmelse inden i mig. Det er ikke kun fordi jeg synes at babier ser søde ud, men jeg vil gerne være gravid, jeg vil gerne føde, og jeg vil gerne opfostre den lille stump af mig selv. Jeg har også tænkt på hvordan jeg skal opfostre barnet. Jeg ved godt at det er svært, men jeg er parat til det hele. Men jeg er kun 13 år, og jeg kan simpelthen ikke vente til jeg er gammel nok til at få en lille baby. Det gør ondt, fordi den der moderlige følelse er så stærk. Er der et eller andet galt med mig, og hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej du!
Først vil jeg starte med at fortælle, at der bestemt ikke er noget galt med dig. Den moderlige følelse som du oplever er helt normalt hos en del piger og kvinder. Det er meget forskelligt, hvor tidligt man oplever ønsket om at få en baby. Nogle oplever det meget tidligt, mens andre måske er i slutningen af 20'erne før de tænker på børn. Og nogle oplever aldrig ønsket om at få et barn.
Du er 13 år - så det er ret tidligt, at du oplever ønsket om at få en baby. Og jeg kan høre på dig, at det er et meget stærkt ønske du har. MEN 13 år er for tidligt at få et barn! Jeg ved godt, at det ikke bare er en fiks idé du har fået - at du faktisk har tænkt på, hvordan du skal opfostret barnet - men  jeg vil anbefale dig at vente -både for dig og dit barns skyld!
3 grunde til at vente:
1. Stort ansvar: Det er et rigtig stort og tidskrævende ansvar at få et barn. I rigtig mange år vil du skulle tilsidesætte dine egne behov for at passe din baby. Jeg synes, at det vil være synd for dig, hvis du skal gå glip af din ungdom, hvor du har tid til lære dig selv bedre at kende, hænge ud med vennerne og dyrke dine fritidsinteresser
2. Uddannelse: Herudover er det vigtigt, at du gør folkeskolen færdig, så du kan få dig en uddannelse. Jeg ved godt, at det er et meget voksent svar - men det er faktisk vigtigt, så du kan forsøger dig og dit barn.  Det er ret dyrt at få et barn, både med hensyn til tøj, barnevogn, bleer, mad - men også i forbindelse med oplevelser og når dit barn måske vil gå til fodbold eller ridning - derfor er det godt, at du får dig en uddannelse.
3. En far til din baby: Du skal møde ham, som skal være far til dit barn. Det er vigtigt, at du føler, at du har fundet den helt rigtige fyr - en som vil være en god far for dit barn, og en sød kæreste over for dig. For at finde ud af, om han er den rigtige, er du nødt til at lære ham godt at kende - det skylder du både dig selv og dit barn. Tænk på, at han vil få rigtig stor indflydelse på dit barn og dets opdragelse - så det er vigtigt, at du vælger en god fyr. Du vil sikkert opleve, at du skal have flere forskellige kærester, inden du møder den helt rigtige - og det er det, som du skal bruge de næste år på.
Måske overvejer du, at blive en enlig mor - men for både dig og barnet er det vigtigt, at have en far inden i billedet. Jeg tror altid, at børn ønsker at deres forældre skal være sammen - at i bor under samme tag. Og du vil som mor få brug for en kæreste, der kan støtte og hjælpe dig, når du ikke har sovet i flere måneder fordi barnet hele tiden græder, når bunkerne af vasketøj skal klares, og der skal købes ind og laves mad.
Alt i alt vil jeg fraråde dig at få et barn lige nu! Det er simpelten for tidligt. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, og at det gør ondt, at du ikke kan få dit ønskebarn nu. Jeg håber, at du istedet for at få en baby, kan fokusere på de ting, som du skal nå inden du bliver mor. Nyd de ting du har mulighed for at gøre mens du er ung og ikke har forpligtelser, og tænk på, at det er ting som er med til at udvikle dig - og derfor også med til at forberede dig på din rolle som mor.
I mellemtiden kan du måske bruge dine moderfølelser sammen med et andet barn? Måske er der småbørn i familien som du kan brug tid sammen med, eller måske kan du få et job som barnepige. Det er selvfølgelig lagt fra det samme som at få sit eget barn -  men det kan være rigtig dejligt, og derudover vil det give dig god erfaring med børn, som du helt sikkert vil kunne bruge når du en dag selv bliver mor.
Jeg håber, at du finder noget/nogen, som kan nyde godt af dit store hjerte i de næste år - og at du vil nyde din ungdom - det vil være med til at gøre dig til en fantastisk mor, når den tid kommer.
Mange hilsner
Marianne