anti social
brevkassespørgsmål af
gustav
16 år
Hej, mit navn er Gustav og jeg er meget socialt akavet, genert og anti-social. Jeg har det ikke specielt svært med at ''lave venner'' men bare at være sammen medt fremmede voksne eller andre personer, at f.eks have en samtale kørende med nogen jeg ikke kender kan være svært, jeg begynder at svede og mit hjerte begynder at banke hurtigt og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for ikke at gøre situationen mere akavet, jeg bruger det meste af min tid forand computeren, er der noget jeg kan gøre for at blive bedre til at ''snakke' med folk, hilsen Gustav.

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er godt du skriver, for jeg tror faktisk der er mange mennesker, som synes det kan være svært at snakke med mennesker, man ikke kender særlig godt eller slet ikke kender. Fordi man kan blive nervøs og genert i situationen. Det lyder som om det generer dig en del, men bare det at du er bevidst omkring det, og skriver herind er et vigtigt skridt på vejen til at blive bedre til at tackle de her situationer og den her ubehag som du kan opleve.
Du fortæller, at du begynder at svede og dit hjerte banker hurtigt, og jeg tænker at det er tydelige signaler fra din krop på, at du er i en situation, der gør dig utilpas. Hvis vi fx bliver bange har vores krop en form for alarmberedskab, som sætter i gang hvis vi føler os truet og derfor har brug for fx at flygte. Selvom du ikke direkte skriver at situationen gør dig bange, men at det bliver akavet for dig, kan det godt være at du inderstinde også bliver en smule skræmt i situationen? Nogle gange så kan det her alarmberedskab nemlig også godt blive aktiveret selvom der egentligt ikke er fare på fære, og her kan det blive problematisk fordi det kommer til at genere dig fremfor at hjælpe dig som det ellers er tiltænkt. Jeg tænker derfor at det måske kan hjælpe dig at blive bevidst om hvad det mere specifikt er som er ubehageligt i situationen. Er det stilheden der opstår mellem jer? Er det det at have øjenkontakt? Er det svært at finde ord? Eller er det noget helt andet som gør det svært for dig? Ved at blive klogere på hvad det er der udløser det her ubehag hos dig, kan det blive lettere at håndtere.
Når du spørger om der er noget du kan gøre for at blive bedre til at snakke med folk, kan det være svært for mig at vide hvad der lige vil virke allerbedst for dig. Men de fleste mennesker kan lide at fortælle om dem selv eller blive spurgt ind til. Hvis du fx lytter til hvad andre mennesker taler om, kan du prøve at lægge mærke til, hvad de spørger hinanden om når du synes snakken fungerer godt og virker naturlig. Derefter kan du prøve at tage de her spørgsmål til dig og se hvad der virker bedst for dig. Når man snakker med mennesker man ikke kender særlig godt, kan det være en god ide at spørge ind til ting som fx er hverdagsagtige, alt efter hvilken sammenhæng I mødes i og hvor lang tid I skal bruge sammen. Hvis du fx til en familiefest bliver placeret ved siden af en kusines nye mand, tænker jeg at det kan virke naturligt at spørge ind til hvad han fx arbejder med? Hvilke interesser han har eller spørge hvad han lavede i weekenden. Men til en anden person som man måske bare møder ved kassen i netto eller ved busstoppestedet kan man nå rigtig langt med et smil. Nogle gange kan det virke akavet at stå ved siden af en fremmede uden at snakke, men jeg tænker faktisk at stilhed er helt okay. Nogle gange kan man måske også føle sig presset til at svare hurtigt hvis man snakker med nogle nye mennesker, og det kan være svært hvis man er utilpas og har hjertebanken. Her tænker jeg at det er helt okay at tage en dyb indåndning og give dig tid til at tænke og svare.
Jo flere positive oplevelser du har med at snakke med andre mennesker fremover jo lettere tror jeg generelt det vil være for dig at være sammen med folk du ikke kender så godt. Men mange af os har tendens til at huske på de dårlige oplevelser vi har haft, og måske er der en bestemt situation du har haft hvor det virkelig var ubehageligt at snakke med et andet menneske? I stedet kunne det være en øvelse at prøve at tænke på en situation hvor det faktisk gik okay at snakke med en du ikke kendte godt. Selvom du måske umiddelbart synes det er svært er jeg sikker på, at der er nogle. Du skriver fx at du ikke har særlig svært ved at få venner, og jeg tænker det er rigtig vigtigt at minde dig selv om, for inden I blev venner kendte I nok heller ikke hinanden så godt, men alligevel førte det til et venskab.
Til sidst tænker jeg på om der er nogen du har tæt på dig som du ville kunne snakke med det her om? Nogle gange kan det være rigtig rart at få sagt de ting højt som er svært for en. Det kan være til en mor, bror, nabo, ven eller helt anden person. Den du vælger vil måske kunne give dig til nogle fif som er gode, fordi han/hun kender dig godt og derfor er brugbare for lige nøjagtigt dig. Du skal vide, at du også er velkommen til at skrive til os her i Cyberhus igen, både her men også i vores 1-1 chat. Jeg håber på at det med tiden vil blive lettere for dig at snakke med mennesker du ikke kender så godt. Og husk på at ting tager tid, så vær tålmodig og god ved dig selv, så tror jeg på at det hele nok skal gå.
Bedste hilsner
Annika