Anoreksi mm.

brevkassespørgsmål

Anoreksi mm.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej.

For et par måneder siden begyndte jeg at høre om anoreksi og hvordan piger lægger billeder ud af dem selv på Instagram, helt tynde.

Jeg syntes først, at det var klamt og at jeg aldrig ville kigge på det. Men en dag kunne jeg ikke lade vær og jeg så alle de billeder, jeg begyndte at kigge mere på det hver dag og gør det stadig. Så her idag, kom der en dame fra noget der er kaldet SSP, tror jeg forbi på min skole og hun havde et billede lige præcis hvor jeg havde kigget! Mit hjerte sad helt oppe i halsen og jeg mærkede, hvordan jeg fik det dårligt da hun fortalte om at pigen havde anoreksi. Er det et tegn på noget?

Så også, jeg er begyndt på en diæt. Jeg spiser ikke morgenmad, frokost eller nogen måltider. Jeg spiser kun 300 kalorier til aftensmad. Jeg ved næsten hvor mange kalorier der er i alt frugt og mere, men nu begynder jeg at blive bange. På to måneder tabte jeg tre kilo, men jeg synes slet ikke det er nok og kan ikke se nogen forskel. Jeg har kastet op én gang, men det tvinger jeg mig selv til ikke at gøre, da jeg ved hvad konsekvenserne er. Nu er jeg dog stadig skræmt over mig selv, jeg er begyndt at cutte fordi jeg er så tyk og tænker konstant på at jeg ikke må spise og der er en stemme der fortæller mig 'Du bliver fed! Det gør du ikke, dit tykke dyr!' hele tiden og jeg bliver så bange. Det er som om der er to personligheder af mig selv, den pige der spiser normalt og lever et godt liv, og den pige der hele tiden tænker på mad, sulter og kan ikke tænke på andet. Hjælp, jeg tør ikke sige det her til nogen som helst og vil heller ikke stoppe! Jeg vil helst tabe 5 kilo mere, så jeg er nede på 40 kg. Min højde er 157.

Er det her et tegn på en begyndende anoreksi og hvad kan jeg selv gøre? Stemmen i mit hoved fortæller mig at jeg skal blive ved, og jeg gemmer alt mad jeg får. Jeg prøver faktisk også vidt muligt slet ikke at spise en hel dag, men min vægt står faktisk stille lige i øjeblikket. Er jeg blevet vant til ikke at spise, og vil jeg ikke tabe mig mere?

Jeg håber I vil svarer på alle mine spørgsmål, jeg måtte bare ud med det. Tak.

Svar:

Kære du.

Det er modigt af dig at fortælle om dine følelser og dine inderste tanker. Det viser mig, at du må være en person med meget styrke inden i dig selv. Måske er du stærkere end du selv tror?

Jeg kan godt forstå, at du er overrasket over, at damen fra SSP viste et billede af en pige med anoreksi fra den hjemmeside, hvor du har kigget. Måske har hun også andre spiseforstyrrelser end anoreksi?

Jeg kommer også til at tænke på, om du mon er lidt fascineret af de billeder? Du fortæller, at du gerne vil tabe dig, selvom du må være tynd i forvejen. Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bange for dig selv og dine tanker. Du står lige nu i en meget afgørende situation, som har stor betydning for resten af dit liv. Du fortæller, at du føler dig splittet mellem at være den person, der gerne vil tabe sig og den anden person, der ønsker at spise normalt. Lige nu kan du ændre din tankegang og din måde at se på dig selv. Rigtig mange mennesker oplever i en periode, at de ikke kan lide deres eget spejlbillede. Måske synes de selv, at de er for høje, for lave, for tykke eller for tynde. Det kan også være, at de ikke kan lide deres næse, synes mindre godt om deres tær eller noget helt andet. Det vigtige er, at vi helst ikke skal have det sådan over en længere periode. Det kan være en negativ spiral, der er svær at komme ud af. Jeg tror måske, at du er kommet ind i en ond spiral, som du har svært ved at komme ud af alene? Lige nu kan du godt se, at det kan være skidt at tabe sig rigtig meget. Måske er du om noget tid ikke i stand til at se det? Problemet med spiseforstyrrelser er, at man lige pludselig opdager, at det vanvittigt svært at ændre på sine tanker og handlinger. Jeg synes du skal bruge din styrke til at ændre din fremtid, så du ikke ender med at komme derud, hvor den er vanskeligt at forandre.

Jeg har nogle forslag til, hvad du kan gøre her og nu. Ting der kan være med til at ændre dit liv for evigt. Det er helt op til dig selv, om du vil afprøve nogen af tingene eller lade være. Jeg synes dog, at det kunne være rigtig fint, hvis du tager udfordringerne op.

1. For det første tænker jeg, at det er vigtigt, at du deler dine tanker med din familie og venner. Måske kunne det være en god ide at vise dem det her brev? Ved de, hvad du tænker og føler? Det gode ved at dele det hele med dem er, at de kan hjælpe dig og støtte dig. Hvis du skal ændre din fremtid er det vigtigt, at der er mennesker der er der for dig. De kender dig og ved alle de ting, som du har at byde på.

2. Noget andet du kan gøre er at tale med din læge. Vedkommende kan være en god støtte for dig. Måske kan du også få mere at vide om, hvad det gør ved kroppen, at man ikke spiser særlig meget. Kroppen har brug for en masse vitaminer, mineraler og en sund og varieret kost. Det er fint, at du spiser frugt, men kroppen har simpelthen brug for en masse andre næringsstoffer for at fungere. Den skal have kulhydrater som pasta, ris, brød. Hjernen har også brug for fedtstoffer for at udvikle sig optimalt. Proteriner fra kød er også meget vigtige.  Kroppen kan kolapse og organerne kan tage skade. Det kan være farligt.

3. En anden måde du kan få støtte på er ved at snakke med en psykolog. Psykologer er gode til at få lettet sit hjerte hos. De kan også komme med en masse ideer til, hvad der kan hjælpe dig til at få det bedste ud af dit liv. Du kan få en henvisning via din læge eller komme til en skolepsykolog, hvis du går på en skole.

4. Det er måske også en god ide for dig at prøve at læse på hjemmesiden Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan se hjemmesiden her. Via hjemmesiden kan du læse en masse om spiseforstyrrelser. Ligesom det også er muligt at chatte med en voksen omkring spiseforstyrrelser.

5. Det kan også lyde som om, at du måske har lidt dårligt selvværd? Mange unge har svært ved at se alt det gode, som de har at byde på. Alle de træk der er med til at gøre os til de unikke personer, som vi er. Deres venner kan sagtens se det. Men det kan være svært selv at se. Er det sådan med dig? Hvis det er tilfældet kan det også være en god ide at få dine venner og familie til at skrive en liste over alle de gode kvaliteter der ved dig. Måske er du dygtig til at tegne, har et sødt smil, er god til at tage billeder, er en god ven eller noget helt andet?

Jeg håber, at du kan bruge nogen af de forslag jeg er kommet med. Uanset hvad så fortjener du at have det godt, være glad og ikke have en masse dårlige tanker inde i dit hoved. Du er en fantastisk person, fordi du er dig. Husk på det.

De bedste tanker og hilsner fra Line.