Anoreksi. hvorfor sker det for mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er lige fyldt 13 idag. det har været den værste fødselsdag, nogensinde! Jeg har aldrig accepteret min krop fordi jeg var meget hurtigt udviklet, og fandt det forkert at se ud som jeg gør. det var først for 2 år siden jeg begyndte at spise mindre. i år er det gået helt galt! jeg KAN ikke spise andet end sunde ting. Lige i øjeblikket lever jeg af en håndfuld nødder om dagen. og hvis jeg spiser andet end det kan jeg bryde sammen i gråd og jeg får sindsyg dårlig samvitighed. jeg har talt med min klasselærer om det, men vi kom ingen vejne. Noget så simpelt som at spise et rundstykke kan være helvede for mig! Men der er ingen der forstår hvor svært det er. Jeg er plaget af konstant hovede pine og ondt i maven, det er forfærdeligt og piller hjælper ikke? jeg har selvmords tanker hele tiden og er DESPARAT efter hjælp!! Please hjælp mig, inden jeg gør noget dum!

Svar:
Hej med dig
Først vil jeg ønske dig tillykke med din fødselsdag. Også selvom det var den værste du har oplevet..
Jeg kan godt høre at det er rigtig svært for dig nu, og at du går rundt med en masse tanker og følelser som du har brug for hjælp til at klare...Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Du fortæller, at du aldrig har accepteret din krop fordi du udviklede dig tidligt. Derfor er du begyndt at spise mindre og nu synes du det er gået helt galt. For eksempel kan du kun spise sunde ting og lever lige nu af en håndfuld nødder om dagen.
Jeg vil gerne starte med at svare på dit spørgsmål om din hovedpine og at du har ondt i maven. Din krop kan ikke leve på nødder, den har brug for meget forskelligt mad og vand hver dag. Får den ikke det, vil den brokke sig og fortælle dig at den ikke får nok. Det er det den gør nu. Piller vil ikke hjælpe på det, det er kun rigtig kost og vand der vil hjælpe på det.
Hvis du bliver ved med at give kroppen for lidt mad, kan det blive meget farligt.
Du skriver i overskriften: "Anoreksi - hvorfor sker det for mig". Jeg er enig med dig, at du enten lider af anoreksi eller er på vej ind i en spiseforstyrrelse. En spiseforstyrrelse er en meget alvorlig sygdom og det er en sygdom du kan dø af. Derfor er det også rigtig godt at du spørger om hjælp, så du kan få det bedre.
Der kan være forskellige årsager til at du lige nu har det så svært med mad. Du skriver faktisk selv, at grunden til at du ikke spiser nok, er at du ikke kunne accepterer din krop. Det kan godt være derfor og hvis du gik meget alene med den følelse og ikke snakkede med nogen om det, så kan den følelse vokse sig meget stor og gøre meget ondt inden i.
Når der rigtig lang tid, kan det lige pludselig gøre så ondt at man ikke kan se nogen løsninger. Og så er der nogen der begynder at tænke på selvmord, ligesom dig. Men der er andre muligheder, du har bare svært ved at se dem lige nu.
Jeg vil faktisk gerne rose dig lidt, fordi selvom du har det svært, så har du allerede bedt to personer om hjælp. Din lærer og mig, det er super flot..
Der er ingen der kan klare alle ting selv, heller ikke dig og derfor skal du have hjælp af en voksen til at få en god hverdag, hvor du acceptere din krop og igen får et normalt forhold til mad.
Jeg har her 3 muligheder, hvor det er vigtigt at du vælger mindst en af dem.
1. Fortælle det til dine forældre. Det er ikke alle børn og unge som føler de kan snakke med deres forældre om alting. Måske synes man ikke man vil bekymre sine forældre, eller man kan også være bange for hvordan de vil reagere- men mange gange er det bare noget man tror og ikke sådan i virkeligheden. Derfor er det vigtigt at du fortæller din mor og far hvordan du har det. Måske kan de støtte dig og hjælpe dig med at få taget kontakt til din læge.
2. Fortælle det til din læge. Ud fra det du fortæller mig, er det vigtigt at din læge snakker med dig og sikrer sig at din krop har det okay. Din læge er der for dig, og skal lytte til dig. Lægen kan hjælpe og vejlede dig i forhold til den måde du spiser på, de tanker du har om dig selv og dine selvmordstanker. Lægen er vant til at snakke med unge om de her ting og vil hjælpe dig til at få præcis den hjælp som du har brug for.
3. Du kan snakke med din klasselærer igen. Du har allerede snakket med din klasselærer, og derfor ved din lærer lidt om hvordan du har det. Men prøv at sige det igen, og det kan være en god ide at vise din lærer, det som du har skrevet til mig her i brevkassen. Du skriver rigtig tydeligt og godt, hvordan du har det . Din lærer skal også lytte til dig og hjælpe dig.
Til sidst vil jeg minde dig om, at dit liv er vigtigt og der er voksne der vil lytte og hjælpe. Du er kommet rigtig flot igang og du skal tage det næste skridt nu..
Husk også vores chatrådgivning, hvor der sidder voksne der altid vil lytte og prøve at hjælpe. Den har åben mandag til torsdag kl. 14 - 19..
Venligst
Bibi