Angsten sidder så dybt :/ (Svar)
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej marie. Tak for rådene. Jeg har idag haft snakket med mine lærer om det, og har fået lavet en aftale om at jeg ska finde ca 3 af mine nærmeste som jeg gerne vil have er til fremlæggelsen, da lærene gerne vil have at der er lidt elever der, for at det ikke føles alt for eksame agtigt men mere som en samtale. Bare det at sidde og læse de ting du skrev fik mig til at sidde og ryste og blive helt svimmel. Det går mig så meget på, da mobningen har taget hårdt psykisk på mig. - Jeg ved at jeg ikke er alene, Men det er så svært, for man bliver igen behandlet som den der " specielle" som ska ha særbehandling, og det var netop en del af det som jeg blev mobbet med for nogle år siden :/ - Håber at andre vil kunne bruge hva jeg har skrevet samt dit svar til mig før, Men alting er altid nemmere sagt end gjort :( - Jeg ville ønske at jeg bare kunne gøre som alle andre. Men bliver stadig rakket ned pga folk mener jeg er anderleds end de unge mennesker de selv render rundt med. Jeg skal på søndag tage betablokker. = blodtryks medicin som bliver brugt mod eksame angst, og er bange for hva der kan ske. Lægen fortalte at jeg kan falde om af dem. og gør jeg det så er det 112 meget hurtigt:S - Hvis du sku råde mig til noget hjælp, hvad kunne det så være? - Har fået foreslået en psykolog, men det er jo svært når jeg selv er fra X, men er på efterskole på Y:/ og psykolog er ofte noget ugentligt.. har hørt noget om hypnose? men.. kunne det være en mulighed? - hvis du ved noget om det. Hilsen Anonym

Svar:
Hej igen.
Jeg har ændret nogle detaljer i dit indlæg, så det er helt anonymt.
Det gør mig glad, at høre du kunne bruge mine råd. Det lyder som en god aftale du har fået lavet med dine lærere. Jeg synes det er rigtig godt, at du har fået snakket med dem om det. For dig er der ikke langt fra tanke til handling og det er så fedt at høre, for det viser også, at selvom det er svært for dig at håndtere en fremlæggelse, kæmper du hårdt for at gøre noget ved det. Det kræver styrke og er rigtig flot. Godt gået!
Du skriver, at noget af det der er svært for dig er, at føle du får særbehandling. Jeg mener, at de fleste mennesker har brug for hjælp i forskellige situationer - du kan kalde det særbehandling. Jeg forstår godt hvis det lige præcis for dig kan være svært fordi du har været igennem det du har, så det rører ved nogle ting dybt i dig. Alle har brug for hjælp - ingen skal klare alt helt selv. Heller ikke dig! Hvis nogen rakker dig ned for at være anderledes, skal du sige fra. Hvis det f.eks. foregår på din efterskole er det vigtigt du snakker med lærerne om det.
At få hjælp hos en psykolog kan være en idé. Der er selvfølgelig nogle praktiske ting omkring at du er på efterskole, der gør det svært at skulle tage til lige netop den psykolog du har hørt om. Det er muligt at din efterskole har tilknyttet en psykolog - det kan du prøve at forhøre dig om. Jeg ved ikke hvordan du har med dine forældre, men hvis du har lyst til det, synes jeg du skal prøve at snakke med dem om de her ting du tumler med. Det kan være, at de kan hjælpe og støtte dig, mens du har det svært og det kan også være en måde, hvor du måske kan opleve ikke at skulle klare alt selv. Mht. hypnose kender jeg ikke så meget til det, men jeg vil ikke afvise, at det kan være en mulighed for dig. Der er stor forskel på, hvad der er god hjælp for os alle hver især og hvis du tænker at hypnose ville være noget, der måske kunne hjælpe dig, er det måske noget du skal prøve.
Det lyder som om at du tidligere har taget betablokkere i forbindelse med eksamen. Det er selvfølgelig vigtigt, at du følger det som lægen har sagt, hvis du bliver dårlig af dem. Du kan lave en aftale med en om ikke at være alene, når du har taget medicinen. Måske kan det give dig tryghed.
Til sidst vil jeg komme med et lille råd. Jeg vil foreslå dig om du kan prøve at aflede dig selv lidt. Jeg er ikke i tvivl om at det her fylder rigtig meget for dig og det lyder som om det næsten fylder alt. Det kan være rigtig svært at tænke på noget andet når du er så bange for det, men ikke desto mindre tror jeg det ville være en god idé at prøve. Jeg ved ikke om der er noget du rigtig godt kan lide at lave og som nogle gange kan gøre at du glemmer tid og sted. Måske spiller du musik, tegner eller kan godt lide at løbe en tur? I hvert fald tænker jeg at det ville være godt for dig at bruge lidt tid på noget andet. Selvfølgelig må du bruge noget tid på at forberede dig til at fremlægge, men det kan være en god idé at sørge for at bruge lidt tid på noget andet. Det kan tage tanker lidt væk fra det svære og måske give noget energi.
Jeg sender igen en bunke positiv energi til dig.
Tanker og hilsner fra
Marie