Angst for at være alene hjemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej cyberhus.
Jeg ved det måske lyder ret underligt ift. At jeg er 20 og hader at være alene hjemme når det er mørkt. Jeg har ingen problemer med at være alene i dagstimerne, men så snart mørket kommer frem, bliver jeg virkelig utryg og angst. Jeg tænker rigtig meget over hvad der kan ske når min kæreste ikke er hjemme om natten, jeg er bange for at kigge ud af vinduet for tænk nu hvis der står nogen. Jeg kan ikke lide at trække gardinerne for om aftenen, da jeg igen er bange for der ståe nogen lige på den anden side som jeg ikke kan se i mørket..
Min kæreste skal på studietur i 2 uger til barcelona, og jeg glæder mig rigtig meget på hans vegne, men er virkelig også ked af at han tager afsted.. frygter det allerede, og der er endda først til April han tager afsted.. det lyder så ubeskriveligt dumt føler jeg, men kan bare ikke tænke anderledes.. jeg forsøger at blive bedre til det, og vi har lige anskaffet os en hund, både fordi vi rigtig godt kunne tænke os en, men så kan hunden også passe lidt på os.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre for at tænke anderledes og ikke være så angst og paranoid når jeg er alene. Kan virkelig ikke beskrive mine følelser omkring det ordentligt andet end jeg er hunde ræd for at være alene om aftenen og natten. Frygter han tager afsted, og det giver et hårdt knug i maven bare ved at tænke på når han tager afsted og jeg skal sove alene i 2 uger.
Måske kommer det af at jeg har været vant til en familie på 5 hvor jeg aldrig var alene hjemme, da der enten var en masse katte og en hund, eller familie omkring mig .
Hvad kan jeg gøre??
Hilsen .. ja.. mig..

Svar:
Hej med dig
Det er ikke rart, når man føler sig bange og nervøs over noget - ligegyldig hvad det så er. Så det er meget forståeligt, at det ikke er behageligt at skulle være alene, når du ikke kan lide det. Jeg vil meget gerne skrive mine tanker til dig, og så kan du måske hente noget inspiration i dem.
Til at starte med vil jeg understrege, at angst/frygt ikke er noget, som altid giver mening. Så du er bestemt ikke dum, selvom du kan føle det. Og du er ikke alene om at opleve de ting, som du gør. Når der er noget, man er bange for, så reagerer man spontant og ikke-gennemtænkt. Og så er det først bagefter, at man kan begynde at reflektere og stille spørgsmålstegn ved, hvorfor reaktionen mon var sådan, som den var. Så man kan sige, at følelser og fornuft ikke altid går hånd i hånd. Og det at du allerede er nervøs nu, er en spontan reaktion på, at du frygter at være alene. Nogen, som du f.eks. kan gøre inden april, kunne være at prøve at få fornuften til at fylde en smule mere, end den gør. Hvis du har nogle gode overvejelser og værktøjer i baghånden, så kan det blive en bedre oplevelse for dig, end du frygter.
Du kan f.eks. overveje, om du skal lade lyset være tændt, når du skal sove alene. For nogle er det en stor hjælp, fordi det så ikke er helt mørkt. Måske skal du have hunden med op i sengen, så den kan give dig en tryghed. For andre kan det være rart at have musik eller en serie kørende i bagrunden, så der ikke er helt stille. Det kan sagtens køre over natten. Måske har du nogle veninder, som kan komme og overnatte hos dig, så du ikke er helt alene. Det kan sagtens laves til en hyggelig tøseaften, hvor I ser film, spiller osv. Muligvis kan du også spørge din kæreste om at skype sammen, når det bliver mørkt. Derudover kan du spørge veninder eller andre, om du må ringe til dem, hvis du bliver bange.  På den måde kan du have en back-up i dem, som kan være rar i situationen. Det kan være, det er nok for dig at vide, at du kan ringe. Og måske har du brug for at ringe rigtig meget de første par dage - eller alle dage. Det er meget forskelligt, hvordan man har det og reagerer. Måske har du brug for at have en telefonlinje, som du kan ringe til, hvis det bliver ubehageligt. Jeg ved, at børnetelefonen er åben indtil kl. 23, så dem kan du f.eks. ringe til. Derudover er du meget velkommen i vores chat, som har åbent fra 18-21 om tirsdagen og torsdagen.
Jeg tænker, at du kan overveje at bruge noget tid på at lave et skema eller en liste. Her kan du skrive de ting ned, du kan gøre, når du bliver nervøs eller bange. Når du så kommer til april, så har du mulighed for at kigge på den, når du har brug for hjælp. På listen kan du skrive alle de ting, som du tænker kunne være rart i de mørke timer. Er det opmuntrende for dig at danse eller synge, lave lækker kage, se en film, ringe til nogen - så skriv det på listen. Du kan evt. vælge at hænge listen op på dit klædeskab eller på spejlet, sådan at den er nem at finde frem.
For nogle er angsten så forstyrrende, at de har brug for en hjælpende hånd. En psykolog kan være rar at snakke med om det, og det kan være en god måde at dykke ned i, hvorfor man mon er så bange. Og ved at snakke om det og bearbejde det, vil det komme til at fylde mindre og mindre. Hvis du kunne tænke dig det, så kan du enten selv ringe til en psykolog, eller tage forbi din læge og finde ud af, om du kan blive henvist til en. Du kan mærke efter, om det kunne være en løsning for dig og din situation.
Jeg håber for dig, at du finder ud af en måde at håndtere det hele på, sådan at det bliver den bedst mulige oplevelse for dig at være alene i de to uger. Forhåbentlig vil du kunne holde det ud, og være parat til at håndtere de voldsomme følelser, når de kommer.
De bedste hilsner fra Mai