Angst for at miste mine forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Er lige fyldt 17 og har aldrig i mit liv været så langt nede som denne dag. græd det meste af dagen. fordi det gik op for mig at jeg hele tiden bliver ældre og dermed kommer jeg hle tiden tættere på at miste mine forældre. Jeg ryster og sveder bare ved tanken. jeg er så bange for at stå alene her i verden, uden den tryghed mine forældre giver mig. Er det normalt at have disse tanker? kan man gøre noget? hilsen mig

Svar:
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, ja, det er helt normalt. Det er meget naturligt at have de følelser du har og jeg synes det er stærkt, at du skriver herind og beder om hjælp..Og ja, man kan godt gøre noget...
Du skriver, at du er bange for at miste dine forældre. Jeg går ud fra du mener, at de bliver ældre og ældre og at den dag hvor de er gamle og skal dø, rykker nærmere og nærmere. Det er helt naturligt og det er livet, men da du er 17 år, går jeg lidt ud fra at dine forældre måske er omkring 40-50 år. Det vil sige at de har rigtig mange år at leve i..
Derfor tror jeg også, at dine tanker om dine forældre kommer på grund af noget andet, nemlig på grund af den periode du er i lige nu.
Når man bliver ældre, så er der forskellige tanker og følelser der følger med, og sommetider kan det godt være svært og lidt uoverskueligt det hele. For eksempel er du blevet 17 år og du er ved at blive voksen. Der sker en masse ting og jo ældre man bliver, jo mere ansvar for sit eget liv skal man også tage.
Du skriver, at du er bange for at stå alene, uden den tryghed dine forældre giver dig. Det kan jeg godt forstå, fordi når du er barn, så er det meget sikkert og ens forældre passer på dig. Man kan sige at du er i en overgang fra noget du kender og som føles rart og sikkert, til noget nyt og det kan godt føles lidt usikkert.
Jeg synes det er meget vigtigt at du fortæller din mor og far om hvordan du har det, og hvilke tanker du går rundt med. Dem du har fortalt mig.
For det første tror jeg det vil være rart for dig, at dele dine tanker med dem det handler om, dem som skal passe på dig, nemlig dine forældre. Men også fordi at dine forældre så bedre kan hjælpe dig i den periode du er på vej ind i. Måske har du fået mere ansvar i skolen, måske har du et fritidsarbejde, måske skal du også flytte hjemmefra på et tidspunkt...Der kan være mange ting som kan virke lidt overvældende at skulle klare selv.
Det lyder som om du holder meget af dine forældre og at de holder meget af dig. Derfor er mit bedste råd til dig, at dele det med dine forældre, så de kan hjælpe dig igennem denne periode.
Sommetider kan det også være rart at dele det med andre, på samme måde som du har gjort med mig. Derfor skal du også vide, at du har andre muligheder. Måske har du en veninde som du også kan snakke med, og du er også altid velkommen til at besøge vores chat her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.. Her sidder der voksne der også gerne vil lytte og hjælpe.
Venlig hilsen
Erroll