ang. indlæggelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har depression og angst. Jeg føler mig overhovedet ikke tilpas her i byen hvor jeg bor og føler ikke at jeg bliver taget alvorligt nok. Jeg har nu gået hos en socialrådgiver i 2år på Kolding psykiatriske børn og unge afdeling. Jeg bryder mig ikke specielt meget om hende for jeg føler ikke at hun forstår mig og konkludere nogle ting ud fra, hvad hun kan se og ikke hører. Jeg har selvmordstanker og føler ikke rigtig at jeg bliver taget alvorligt med det. Jeg har overvejet flere gange at blive meldt ind på psykiatrisk hospital i Risskov for at få hjælp og komme væk fra byen, hvor alt er svært. Specielt derhjemme. Så jeg har tænkt på at tage til Risskov men har ikke gjort det fordi jeg er bange for at få et nej og blive sendt hjem igen uden nogen form for hjælp i hænderne.

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest vil jeg rose dig for at reagerer, når du kan mærke at du har brug for hjælp. De er både stærkt og vigtigt. Og så er det rigtig ærgeligt, at du føler den socialrådgiver ikke rigtig ser og forstår dig ordentligt.
Risskov har det man kalder en akut afdeling, en skadestue, men der kan man kunne komme ind, hvis det er rigtig slemt og at du for eksempel er til fare for dig selv eller andre. Så derfor kan du risikere at blive sendt hjem igen. Men det er en god mulighed, hvis du sidder og pludselig bliver bange for om du vil begå sevmord. Så skal du i dagtimerne ringe til din egen læge og ellers ringe til vagtlægen. Læse her. Det er dem som skal lave en akut henvisning. Du har også mjuligheden for at ringe til  Rådgivningstelefonen derude, og her kan de bl.a. forklare hvilke muligheder du har. Det er ikke til behandling, læs mere her.
Udover det, så synes jeg faktisk du skal prøve noget andet først. Det første jeg kommer til at tænke på er, at du skal forbi din egen læge. Du skal have forklaret din læge hvordan du har det, fordi din læge kan nemlig henvise dig til den rette hjælp, nemlig behandling hos en psykriater eller psykolog. Og da du er under 18 år, så vil det også være gratis for dig.
Du skriver du ikke så meget om, hvad det er for nogle ting du føler der er så svære, at du tænker på selvmord. Derfor kan du også overveje at få snakket med et par andre voksne om det og jeg har to ideer.
Det første er chatten her i Cyberhus, hvor der sidder voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe. Her kan du være helt anonym.
Den anden mulighed er livslinien.dk som har en telefonlinie, hvor de sidder voksne som er eksperter i tanker og følelser der handler om selvmord og selvmordstanker. Det tror jeg kunne være et godt sted at prøve af. Her kan du også være anonym og det er gratis at ringe.
Så bliv ved med at søge hjælp og så tror jeg det vil lykkes dig at finde den rigtige hjælp og få det bedre..
Venlig hilsen
Erroll