Alle mine venner fester imens jeg sidder alene hjemme..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
okay, altså jeg har ikke særlig mange venner i skolen, og især ikke med "de populære", som rent faktisk fester, og de andre gør ikke, og hvis de gør så er det virkelig kedeligt! Til gengæld har jeg en del venner udenfor skolen, omkring 7-8 stykker, og de er alle sammen lidt ældre end mig, og fester selvfølgelig også med deres venner. Jeg havde føri tiden havde jeg en veninde  som jeg tog til en del fester med, men ikke rigtig sådan at vi mødte nogen som jeg snakker med, og nu er hun flyttet rigtig langt væk, og jeg har ingen at feste med. Alle mine venner er fra 15-19 og de går til nogle fester, hvor jeg virkelig har det øv over at jeg ikke er med. Men kender ikke rigtig nogen af deres venner, og de siger at det nok ville blive lidt akavet for mig, og syntes også selv det er ret ukomfortabelt at alle kender hinanden, og jeg er helt alene. Jeg ved ikke rigtig. Men i dag hvor jeg skriver sidder jeg og skriver med de fleste af mine venner og de er alle til fest og ret fulde, og har det pisse sjovt og hyggeligt! Hvad laver jeg? Jeg ligger alene på mit værelse med min computer og hører musik..

Svar:
Hej med dig
Det kan godt være svært at føle at man er den eneste der ikke er til fest, især når man ser på facebook at alle andre ser ud til at hygge sig og have det sjovt. Jeg kan godt forstå at du har lyst til at være der med de andre istedet for at sidde hjemme, fordi man hurtigt kan komme til at føle sig udenfor og alene, også selvom man ikke er det.
Som jeg hører dig, så mangler du ikke venner sådan generelt, men nogle at feste med. Det lyder til at du har nogen du snakker med og som du kan have det sjovt med. Problemet er at du ikke har den der helt tætte du kan tage til fester med og som du føler dig tryg med, uanset hvad der sker. For det er rigtigt at det kan være akavet at man ikke kender så mange når man tager til en fest. Men jeg tænker faktisk at det er lige præcis det du skal gøre alligevel. Du kender ikke dine venners venner lige nu, men det kan du komme til. Og ja, der er en risiko for at det bliver lidt akavet, men der er også en stor chance for at du finder nogle du kan snakke med til festen. Og hvis du kender bare et par stykker, så kan du snakke med dem. Spørg vennerne udenfor skolen om du må komme med til næste fest og se hvad der sker. Det kunne gå hen og blive rigtig sjovt.
Du skriver at du ikke rigtigt synes at de fester er sjove som dine venner i skolen går til. Men hvad skal der til for at du synes det er sjovt og kunne du evt. hjælpe til med at det kunne ske? Derudover synes jeg at du skal overveje at prøve at komme med til nogen af de andres fester. Jeg ved at det kan være svært at mingle sig med dem der bliver kaldt "populære", men det kan være at der er nogle af deres fester der ville være ok for dig at tage med til også.
Det kan være grænseoverskridende at begynde at opsøge fester, fordi man bare helst vil inviteres, men jeg tror faktisk at det kan give dig noget godt. I stedet for at tænke på det der kan gå galt, prøv da istedet at tænke på det fede der kunne komme ud af at tage med til nogle nye slags fester. Det kræver mod, men det tror jeg at du har.
Du må have al mulig held og lykke med at komme til at masse nye spændende fester.
Venlig hilsen Marianne