alle dør og mit liv går bare ned!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hejsa, det er fordi at alle omkring mig dør. den der har stået med mig og været som en mor får mig døde som 47 årig af en blodprop i hjernen og jeg har grædt mig i søvn ligesiden jeg fik det og vide. det betød også at jeg var meget skrøbelig og så begyndte nogen drenge fra min klasse at kommentere mig og finde alle fejl ved mig osv, så jeg bare har miistet mega meget selvtillid. så er min y-hund død og blev dsv kun 12 år gammel af gigt i forbenene, den har været ved min side altid og været den bedste for mig og vi elskede hinanden! og den hest/pony der har gjordt mig til den jeg er i dag er også taget på de evige græsmarker og der var ingen grund men de aflivede hende bare. jeg er bange for at komme i skole og skulle gå helt alene rundt hele dagen! i min klasse er vi meget delt op i grupper dsv. (i fritiden kan vi sagtens være sammen og når vi er på klub så også sagtens uden noget der men i skolen kan drenge og piger bare ikke snakke sammen og alle tøsserne er delt op i grupper og vi taler heller ik meget sammen. og nej det kan dsv ikke laves om, vi har arbejdet hårdt for at prøve. håber i kan give mig et råd til at overleve jeg har cuttet i mig selv og overejet selvmord! hjælp mig og jeg har nok selvkontrol til ikke at dø endnu

Svar:
Kære du
Det lyder som om du har været igennem mange svære ting i dit liv. Når du har mistet flere du holdt rigtig meget af, kan jeg godt forstå du er ked af det. Nu nævner flere ting i dit brev, som du bliver påvirket af. Jeg vil gerne dele mine tanker med dig, omkring de ting du skriver.
Skolen
Du skriver at drengene i klassen begynder at finde fejl hos dig. Jeg kan godt forstå, hvis du føler du har mistet selvtillid på grund af det. Det er aldrig særlig rart når andre finder fejl hos en. Når man er i teenagealderen begynder man også at tænke meget på, hvordan andre tænker om en. Jeg tænker at det er derfor, det betyder meget for dig om drengene kan lide dig eller ej. Det er meget naturligt at det gør det. Du skriver også at det er meget opdelt i klassen. Jeg tror også du har ret i at det kan være svært at lave om på. Det er svært, hvis først der er dannet kliker i klassen. Men det er selvfølgelig ikke så rart for dig, at du skal have det sådan i klassen. Sådan skulle det helst ikke være.
Selvmord
Når du skriver at du har overvejet selvmord, så tænker jeg, at det er fordi du har det så svært. Jeg forstiller mig, at du måske går rundt med rigtig mange følelser inde i kroppen og at det nogen gange kan være svært at overskue det hele. Hvis man har det sådan, kan det føles nemmere at håndtere den fysiske smerte, ved at skærer i sig selv. På samme måde kan det nogle gange føles som den nemmeste løsning at vælge døden, for at slippe væk fra alt det der er svært...for at skabe en ændring i livet. Men hvis du vælger døden vil du ikke længere være her til at opleve den forandring.
Heldigvis kan du også ændre dit liv til noget bedre på andre måder.
Snak med en voksen
Når du skriver at du har mistet nogen du holdt rigtig meget af og har det svært i skolen samtidig, så tænker jeg, at det er meget naturligt at man bliver så ked af det som du mærker. Det kan være rigtig hårdt at have det sådan når man er 13 år. Jeg bliver også lidt bekymret når du skriver at du skærer i dig selv.
Jeg synes derfor det kunne være rigtig godt, hvis du snakkede med en voksen om det. Det kan være en voksen du har et godt forhold til. Det kan være f.eks. dine forældre eller en lærer. Jeg tænker at du bliver nød til at prøve at inddrage en voksen i dit liv, hvis du gerne vil have hjælp.
Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du beder om hjælp, når du mærker du ikke er klar til selvmord. Det virker også som om, du selv godt er klar over, at du har brug for hjælp. Så jeg håber du har mod på at tage kontakt til en voksen, for at du ikke skal gå alene med alle dine følelser og tanker.
Kærlig hilsen Sine