alkohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.. Jeg ikke, om dette er det helt rigtige sted at poste mit indlæg, men nu prøver jeg... Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige egetnlig, så jeg tror bare jeg spørger direkte.. Hver dag de sidste to/tre måneder har jeg drukket en liter Verdi (kun 5%). Der var dog en uge, hvor jeg ikke kunne få fat på det, og der blev jeg sådan helt irriteret over at jeg ikke kunne få det... Ville I sige at det er et problem? :S Eller er det okay? Med venlig hilsen lille mig

Svar:
Hej Lille Dig
Det er rigtig godt du skriver til brevkassen, når du fornemmer at der kan være et problem. Det er stærkt og jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd som du måske kan bruge.
Du spørger om du har et problem, fordi du kan mærke du blev lidt irriteret over, at du en uge ikke kunne få den litter Verdi som du var vant til, og havde drukket de sidste 2-3 måneder.
Det korte svar er ja, det er et problem. Af to årsager, den første handler om at du blev irriteret over at du ikke kunne få Verdi i den uge. Når du i en periode har brugt alkohol for meget og at det er blevet en vane for dig, kan du hurtigt vænne dig til det. Når du så ikke kan få det, så bliver du irriteret.
Den anden del, er hvorfor du overhovedet startede med at drikke Verdi hver dag. Når du skriver, at du har drukket så meget hver dag, så tror jeg det er fordi der enten skete noget for 3 måneder siden, som du bare ikke kunne overskue. Det kan også være der er noget andet som har ligget inden i dig i lang tid, og som nu bare blevet for meget.
Når man oplever noget som gør en ked af det, bange eller usikker, så kan det ligge inden i og gøre ondt. Hvis du ikke får hjælp til det og snakket om det, så prøver du måske at glemme det og glemme smerten ved at drikke. Problemet er bare at det ikke forsvinder, det bliver bare svære og svære og du risikerer at blive alkoholiker på et tidspunkt.
Derfor er mit råd til dig, at du tager det alvorligt, og at du i stedet for at drukne dine tanker og følelser, prøver at snakke om hvordan du har det. På den måde kan du nemlig få hjælp og støtte til at få mere styr på det der ligger inden i og så behøver du ikke en litter Verdi hver dag.
Nu kender jeg dig jo ikke så godt, og måske synes du det er svært at snakke om. Det kan også være at du slet ikke er klar over hvad der er grunden til at du drikker i hverdagen og det er okay. Men det er det du skal have hjælp til.
Først og fremmest vil jeg anbefale dig chatrådgivningen her i Cybehus, fordi her kan du chatte anonymt med en voksen som er vant til at chatte med unge, også om de ting som er svære. På den måde kan den voksne lærer dig lidt bedre at kende og sammen kan i måske chatte jer frem til nogle ting som du kan bruge for at komme videre i dit liv.
Du kan faktisk bruge rigtig mange voksne til det her, men det handler også om at vælge de rigtige. Jeg kender ikke din hverdag derhjemme hos dine forældre eller der hvor du nu bor, derfor synes jeg du skal prøve at tænke over hvilken voksen du har mest tillid til og så tage fat i den person. Det kunne være en god lærer, din mor, en anden fra din familie eller måske en venindes mor. Der er mange muligheder.
Men ved du hvad...du kan mærke at der er noget galt, for ellers havde du ikke skrevet herind og det er en rigtig god start. Så du skal blive ved med at lytte til din mavefornemmelse, fordi den tror jeg faktisk er rigtig god.
Du skal også vide, at lige meget hvor uoverskueligt det her kan være lige nu, så eer der muligheder og det kan blive nemmere og du kan få en hverdag tilbage, hvor du ikke behøver alkohol til at støtte  dig op ad.
Kan du have det godt..Venlig hilsen
Erroll