Alene of forladt er jeg.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg havdede engang en kæreste og en bedste ven. Her i går kom min kæreste og sagde til mig: "Undskyld søde, men jeg elsker dig ikk mere" da hun havde sagt det kom min bedste ven og så sagde de til at mig at ude af de 5 måneder hvor hende og jeg var kommet sammen havde de været mig utro i 3 af dem. Så scene var ligesom sat, men så sagde hun at min bedte ven og hende var kærester fra nu af, og at vi tre nok ikk ville komme til at se hinanden så meget igen. Hvad skal jeg gøre??? jeg hved det ikk den pige jeg elskede og den bedste ven nogen person kunne drømme om er væk med et piskesmæl, de to var de eneste venner jeg nogensinde har haft, så her står jeg alene og forladt ude nogen der ville savne mig. PLEASE sig mig hvad jeg skal gøre jeg vil ikk være alene i hele mit liv!!!.

Svar:
Kære du!
Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig alene og forladt. Det er bestemt ikke rart, at din bedste ven og din kæreste har været sammen og nu er kærester.
Du spørger hvad du skal gøre, når du nu har mistet de eneste to venner du nogen sinde har haft - jeg har desværre ikke noget  nemt svar på dit spørgsmål, men jeg vil svare dig så godt jeg kan.
Noget af det første jeg tænkte på, da jeg læste din konstatering af, at du har mistet dine to bedste venner var, om DU også synes du har det. I dit brev lyder det til, at det er din tidligere kæreste der har sagt, at I nok ikke kommer til at se hinanden så meget igen. Men har du egentlig lyst til, feks at se din ven stadigvæk? Jeg er lidt i tvivl om, hvordan DU har det, om du føler du kan tilgive dem og egentlig gerne vil blive ved med at være venner med dem. Eller om du føler dig så svigtet, at du ikke vil have noget med dem at gøre mere?
Jeg tror at du kan gøre begge dele, det er helt op til dig, hvad du vælger. Jeg kan sagtens forstå, hvis du føler dig for svigtet men jeg kan også sagtens forstå, hvis du holder så meget af dem og føler dig så tæt knyttet til dem, at du ikke vil miste dem som venner.
Som afslutning på dit brev skriver du 'så her står jeg alene og forladt ude nogen der ville savne mig. PLEASE sig mig hvad jeg skal gøre jeg vil ikk være alene i hele mit liv!!!.' Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at være alene og derfor tænker jeg, at du måske skal prøve at se dig om, efter nogle andre venner? Det er selvfølgelig nemt for mig at sige, men jeg tror, ligesom dig, at det er rigtig vigtigt at have venner i sit liv.
Selvom det måske føles svært og uoverskueligt lige nu, så tror jeg der er nogen derude, som du kan blive venner med, men som du bare ikke har mødt endnu. Måske er der nogle i din skole, eller måske har du en fritidsinteresse, hvor du kan møde nye venner? Ihvertfald tror jeg, at det kan være en god idé, hvis du selv er aktiv i forhold til at møde nye venner, hvis du vil undgå at være alene.
Hvis du har brug for ideer til, hvordan du kan møde nye venner er du velkommen til at skrive igen, du kan også logge ind på chatrådgivningen her på Cyberhus og tale med en voksen rådgiver om det - så kan I måske sammen finde på flere ideer, end dem jeg har skrevet her.
De bedste hilsner
Camilla