Alders forskel 8 år
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
hej jeg er 20 år og har en kæreste på 12 år, vi har haft sex men nu siger hendes far at han vil melde mig hvad skal jeg gøre ? jeg elsker hende!!!!hjæææææælp

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se, det er en rigtig uheldig situation, du er havnet i, og jeg kan godt forstå, du er frustreret og har brug for hjælp. Jeg vil prøve at forklare dig situationen og give dig nogle råd med på vejen, og så håber jeg, det kan være til en hjælp.
Du har haft sex med din kæreste, og eftersom hun er under 15 år, er hun under den seksuelle lavalder. Den seksuelle lavalder er en aldersgrænse, som er indført for at beskytte børn og unge mod voksnes misbrug. Din kæreste er kun 12 år, og du er 20 år, så ved at have haft sex med hende har du brudt loven. Det kan godt være, det har været frivilligt, I elsker hinanden, og at I begge har haft lyst, men det ændrer ikke på det faktum, at det var ulovligt. Hendes forældre kan altså melde dig for seksuelt overgreb på en mindreårig, og det kan have alvorlige konsekvenser for dig - ikke kun nu, men også i fremtiden. Faktisk kan du blive straffet med fængsel i op til 8 år, og derefter vil det komme til at stå på din straffeattest. Nu ved jeg ikke, hvad du arbejder med til dagligt, men hvis du arbejder med børn, unge og mennesker generelt, kan dette blive et kæmpe problem fremover.
Jeg håber, ovenstående kan få dig til at se alvoren i situationen. Du kan ikke ændre på det faktum, at I har haft sex, så mit råd til dig vil være, at du skal prøve at tage en snak med din kærestes forældre. Du kan prøve at forklare dem situationen. De vil nok ikke acceptere det, du fortæller dem, men det kan være, du kan få snakket det igennem med dem og få talt dem ned, så de ikke går videre med det. Måske kan dig og din kæreste sætte jer sammen med hendes forældre, så I begge kan fortælle dem, hvorfor I gjorde det. Hvis forældrene hører fra deres datter, at det var frivilligt, og at hun også holder af dig, vil det måske få dem til at falde lidt ned. Hvis det er for hårdt at tale med dem om det, kan I også prøve at sætte jer sammen og skrive et brev omkring det og aflevere det. I kan blandt andet fortælle om jeres følelser for hinanden, og hvorfor I gjorde det, og I kan så åbne op for, at I finder en fælles løsning på problemet. Et forslag på et kompromis kan være, at dig og kæresten dropper kontakten, og så går forældrene ikke videre med det.
I forlængelse af det vil jeg forslå, at I ikke ser hinanden i en periode efter det her. Jeg ved godt, det kan være utrolig hårdt, når du elsker hende, men du må igen tænke på, at det er ulovligt, det I har gang i. Måske kan det være en mulighed, at I kan prøve at genoptage kontakten, når hun er blevet 15 år, og det er lovligt. Så kan I se, om der stadig er de samme følelser der. For aldersforskellen i mellem jer er stor, og I er to meget forskellige steder i livet nu. Din kæreste er jo kun et barn, og du er en voksen mand. Jeg synes, du skal spørge dig selv om, om det er værd at ofre så meget på grund af hende. Det lyder måske negativt, og nogle vil sige, at alderen ikke betyder noget, men det gør den altså med lovens øjne, når hun er under den seksuelle lavalder. Det bedste for jer begge vil nok være, at finde en på jeres egen alder, da I nok vil have flere fælles interesser og er de samme steder i livet.
Jeg håber, I får talt det hele igennem, og at det kommer til at gå jer godt, uanset hvad I finder ud af. Jeg ved godt, det er hårdt, når du elsker hende, men husk også at brug din fornuft og tænk på fremtiden.
Hilsen Ditte