Afslået - hvordan kommer jeg videre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 16 år der er rigtig gode venner med den her dreng. Han kommer dog sammen med en anden pige, og hun virker rigtig sød. De har været sammen i ca. et halvt år nu, men for nogle måneder siden fortalte min ven mig at han ville slå op med hende. Det har han så stadig ikke gjort. Jeg kom til at fortælle ham at jeg engang havde haft følelser for ham, og var bange for at få det igen. Han synyes jeg var sød nok, men han havde ikke følelser for mig. Det havde jeg dog heller ikke forventet, især da han jo allerede kommer sammen med en. Men derfor kan det stadig gøre ondt. Især fordi han er den første jeg nogensinde har fortalt om sådanne følelser for. Problemet er bare at jeg ikke kan koncentrere mig. Jeg kan have svært ved at følge med i skolen, og laver ikke mine pligter derhjemme. Næsten alt jeg tænker på er ham. Vi skriver sammen næsten hver dag, men er så bange for at virke desperat eller påtrængende så elsker ikke ligefrem at skrive først, da jeg er bange for at irritere ham. Alligevel skriver jeg dog tit først til ham. Jeg vil så gerne få ham ud af mit hoved og komme videre efter at blive afvist. Plus at når jeg ser dem sammen over i skolen bliver jeg lidt ked af det. Jeg er glade på deres vegne, men stadigvæk. Hvad skal jeg gøre? Hilsen den forvirrede

Svar:
Hej med dig
Jeg vil først rose dig for at du udtrykker, du er glad på deres vegne. Det kan være svært, når man er lidt misundelig, så det er et flot træk af dig. Jeg forstår dog samtidig godt, at det kan være hårdt, at føle sig afslået. Desværre tror jeg, at alle har prøvet at føle sig afvist på den ene eller anden måde, enten ifm. venner, flammer eller andre personer. Så selvom det er hårdt, irriterende og træls, så husk på at du ikke er alene om at have sådan en følelse. Det kan være det kan hjælpe dig lidt, imens du forsøger at komme videre. Du skriver du tænker meget på ham og har svært ved at koncentrere dig i hverdagen. Det er ofte sådan at forelskelse føles og når det så ikke er gengældt fra hans side er det derfor det føles hårdt for dig.
Du skriver, at han har en kæreste og ikke har slået op med hende, selvom han har sagt det. Det kan der være mange årsager til. Måske er han blevet rigtig glad for hende, eller også er han måske i tvivl om, hvad han skal gøre. Én ting er dog sikkert; det er ikke noget du kan styre og derfor kan du ikke regne med at han snart slår op med hende. Du skriver selv, du rigtig gerne vil komme videre, hvilket jeg også tror ville være dejligt for dig, da du ikke kan styre hvad han gør og om han på et tidspunkt ville få følelser for dig. Derudover synes jeg ikke du har grund til at være flov over at du har fortalt ham om dine følelser for ham. Vi styrer jo ikke selv hvem vi får følelser for, så det er modigt af dig og han kan kun tage det som et kompliment. Som du skriver er det jo helt naturligt, at han ikke har følelser for dig, fordi han lige nu fokuserer på hende den anden pige. Så vær du blot stolt over, at du har stået ved dine følelser og fortalt ham, du synes han er sød. Det kræver mod!
Du siger du skriver sammen med ham hver dag og er bange for at virke for påtrængende. Hvis du synes det er dig som skriver hver gang til ham og du er den der skal tage initiativ til at snakke sammen hver gang kunne du evt. prøve at vente lidt og se om han i stedet kontakter dig. Jeg tænker dog også på, at det godt kan gøre det lidt sværere for dig at komme videre, når I skriver sammen så ofte, men hvis du er tilfreds med det og det ikke er for hårdt ved dig kan I godt fortsætte med at skrive sammen. Hvis han er en god ven, forstår jeg godt hvis du har lyst til at fortsætte med at I skriver sammen. Lyt til dig selv og mærk efter hvad der er det bedste for dig.
Jeg tænker umiddelbart det kunne lyde på dig som om du har brug for at fokusere dine tanker på noget andet, selvom han fylder rigtig meget i dine tanker nu. Én ting som måske kan hjælpe dig til at få nogle andre tanker i hovedet kunne være hvis du sørgede for at lave nogle planer. Måske skal du bruge din energi på en af dine veninder og bruge mere tid på hende. Fx kan du lave lidt ekstra aftaler med en veninde efter skole, bruge lidt ekstra tid på lektier eller begynde til en ny hobby, som fx noget sport eller noget kreativt. Det kan sagtens tage tid for dig at komme dig over ham, husk dog på at det højst sandsynligt går den rigtige vej, fordi du har bestemt dig for at komme videre.
De bedste hilsner Maria