Affedningsdiæt/anoreksi

brevkassespørgsmål

Affedningsdiæt/anoreksi

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej brevkasse. Jeg har et lille problem. Jeg vejer en smule for meget, og jeg har nu besluttet mig for at ignorere "det er bare hvalpefedt" -kommentarerne. Jeg VIL tabe mig. Men mit problem er, at min kusine, jeg har været okay tæt med, havde anoreksi, og det startede på samme måde som det jeg er igang med. Jeg så hvordan det ødelagde den smilende, glade pige totalt, så nu er jeg bange for at jeg ender der, hvis jeg bliver ved. Men på samme tid hader jeg min krop så meget - selv i forhold til det buttede, er mine former meget udviklede. Jeg tænkte, om der findes noget her hjælper, men uden at det udvikler sig til spiseforstyrrelse? Kh. Pigen der gerne vil tabe sig.

Svar:

Hej Pigen der gerne vil tabe sig.
Det lyder ikke rart, at din kusine har udviklet anoreksi – for det er en barsk sygdom, som netop kan overskygge en ellers glad og smilende personlighed. Du fortæller, at du er bange for at udvikle en spiseforstyrrelse, fordi du gerne vil tabe dig – og derfor er det godt, at du har søgt råd her i brevkassen.
Jeg kan ikke se dig, så derfor ved jeg ikke, om du har et reelt behov for at tabe dig. Men jeg ved, at det kan være svært at acceptere de forandringer der sker med kroppen, når man har den alder som du har. Kroppen begynder at udvikle sig, man får former og dermed også mere fedt på kroppen – og det kan kræve lidt tilvænning, før man lærer at elske det, som man ser i spejlet.
Udfra det du skriver, så lyder det ikke som om, at du er overvægtig – og medmindre man er overvægtigt, så er det ikke godt for en pige på 12 år at gå på en slankekur. Men når det er sagt, så er det selvfølgelig altid godt at leve sundt og få motion, som også sundhedsstyrelsen anbefaler.
At spise sundt handler på ingen måde om at sulte sig selv - men i stedet for om at du spiser fornuftigt og gemmer slik, chips, kager og sodavand til weekenden. For at undgå det usunde i hverdagen er det vigtigt, at du husker at spise til alle måltider, for hvis man bliver sulten så falder ens blodsukker – og så er det at man kan opleve en voldsom trang til at spise usundt, fordi man mangler energi. Hvis man spiser fornuftigt i løbet af dagen, så vil man ikke opleve den samme trang til at spise usundt, og dermed er det nemmere at holde sig til de sunde alternativer. Det betyder, at det er vigtigt, at du spiser både morgenmad, frokost og aftensmad, samt at du får nogle sunde mellemmåltider. Og det er bl.a. godt at spise groft brød, da f.eks. rugbrød mætter mere end franskbrød – samt at få nok af både grøntsager og frugt.  Hvis du spiser sundt i hverdagen, så vil din vægt stabilisere sig på din idealvægt, og efter kort tid vil du opleve, at du får det bedre med din krop - for man får mere energi og bliver mere tilfreds med sig selv, når man spiser sundt og dyrker motion.
En ting du også skal huske er, at kroppen er indrettet til at passe på os. Det vil sige at hvis du husker at spise til alle måltiderne, så ved kroppen at der er masser af mad i din verden, og den vil så også forbrænde mere (det betyder at den ikke gemmer maden som fedt). Hvis du derimod springer over nogle måltider som f.eks. morgenmaden, så tror kroppen at der mangler mad i din verden, og så gemmer den mere af maden som fedt, for at sikre at du har noget af leve af, hvis du slet ingen mad får. Så derfor er det vigtigt at huske at spise til alle måltider OGSÅ hvis man gerne vil tabe sig. Og det fine af det hele er, at hvis du husker at spise (og spiser sundt) så risikere du ikke at udvikle en spiseforstyrrelse – smart ikke ;-)
Det er dog vigtigt, at du ikke bliver fanatisk med at spise sundt – dvs. at du som hovedregel skal prøve at spise sundt, men at der selvfølgelige også skal være plads til at hygge med de søde sager i weekenden eller ved andre festlige lejligheder.
Måske kan det være en god idé, hvis du får en snak med din mor om dit behov for at ændre dine spisevaner og din frygt for at få en spiseforstyrrelse. For så kan I  sammen finde ud af, hvordan du kan spise sundt og blive tilfreds med din krop UDEN risiko for, at du udvikler en spiseforstyrrelse. Du kan eventuelt vise hende det som du har skrevet her i brevkassen.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd.
Mange hilsner
Marianne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål