9.klasse -what to do?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg er en snart 15 årig pige, der har et par psykiske forstyrrelser. Jeg har symptomer på angst, skizofreni og har allerede fået konstateret en depression. Udover det har jeg utrolig mange problemer med min familie, har bla. oplevet misbrug, svigt, kriminalitet og meget andet i min familie. Samtidig med at min mor har et stort temprement og kan finde på at slå mig, og min far har stoppet kontakten til mig.
Det er klart at alt det belaster mig rigtig meget psykisk til hverdag, men jeg er ved at lære at leve med det. Dog har det gået rigtig meget ud over min skole. Jeg går i 8. klasse nu, og er ekstremt træt af folkeskolen. Jeg har rigtig meget fravær, og ingen tror på at jeg er stabil nok til at kunne klare en gymnasiel uddannelse.
Mit største ønske er at komme på efterskole, men den tanke er åbenbart helt udelukket pga. min mors økonomi (Vi har undersøgt med kommunen også).
Er der andre muligheder for 9.klasse istedet for en folkeskole? Er virkelig desperat efter noget nyt, har brug for forandring.

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt høre og forstå at du har det skidt og derfor gerne vil noget nyt og især efterskole lyder som en rigtig god ide for dig, til at få noget ro på. Du fortæller at i har undersøgt det og at det ser ud til ikke at kan lade sig gøre for dig. Nu ved jeg ikke hvilken kommune du bor i, men du kan prøve at undersøge om den kommune du bor i, på deres hjemmeside har noget der hedder ung kontakten, eller en speciel afdeling for unge hvor man anonymt kan komme hen og fortælle om sin situation og sine ønsker. Jeg ved ikke hvordan i indtil nu har undersøgt det, men her i brevet skriver du at din mor slår dig og at du er meget presset i hjemmet og at det går ud over din skole. det er sådan nogen ting du kan få mulighed for at fortælle, helt anonymt til en i din kommunes ungdoms afdeling, som så måske kan hjælpe dig på en anden måde end den du allerede har fået. Din kommune skal tilbyde unge som dig, at i kan ringe ind eller komme ind og helt anonymt, altså uden din mor eller far bliver indvoldveret.
Jeg håber du kan bruge mit svar. jeg kan desværre ikke fortælle dig at der findes et alternativ til 9ende klasse i folkeskolen, udover det du selv foreslår om efterskole. men jeg synes du skal prøve at undersøge dine muligheder, uden din mor, så du kan fortælle helt præcist hvorfor du ønsker at komme på efterskole og om der er mulighed for at du kan få hjælp.
Jeg vil ønske dig alt held og lykke og hvis du har brug for lidt mere vejledning i at søge på din kommunes hjemmeside, da de nogle gange kan være lidt besværlige at finde rundt i, kan du kontakte chatten her i cyberhus og oplyse din kommune, så kan de hjælpe dig med at finde det telefonnummer du skal kontakte.
Vh Line