17 år og alene julaften

brevkassespørgsmål

17 år og alene julaften

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej

Jeg er 17 år gammel. Jeg er vokset op med en handicappet og psysisk syg mor, som jeg måtte passe da hun ikke vil have hjælp. Min far der var fraværende, og udsatte mig for fysisk overgreb i 7 år. Jeg har aldrig fortalt nogen om dette, og skjulte for alle hvad der skete hjemme. Da jeg var skulle i 9 kl. skaffede min daværende dansk lærer en plads på efterskole. Jeg sagde ja, det jeg gerne ville væk fra min mor.. Da jeg kom efterskole mødte jeg en lærer, som blev den første jeg åbnede mig for og fortalte om min barndom. Efter min efterskole var jeg kort hjemme hos min far, men han blev mere og mere agressiv og jeg boede i periode på gaden da jeg ikke turde at være hjemme. Det ender med jeg bliver tvangsfjernet og komme på døgninstitution. Her bor jeg i 5 måneder inden jeg kort før min 17 års fødselsdag bliver videre anbragt på eget værelse i en fremmed by. Jeg var slet ikke klar til det, men fordi jeg var så god til det huslige blev jeg sendt ud. Der var aldrig nogen der stillede spørgsmål hvorfor? Det var fordi jeg hvis jeg ikke vaske min fars tøj til tiden, ordne opvasken overgreb han mig. Dette har jeg først fået fortalt til en psykolog jeg har gået til for nogle uger siden. Kommunen gav mig en kontaktperson da jeg flyttede ud, men hun dukkede sjældnet op, hævede bare hendes løn hos kommunen. Efter lang tid har jeg fået ny. Jeg kan ikke holde jul hos ham. Jeg har ingen steder at holde jul, jeg har intet netværk, ingen kontakt til familie. Har spurgt min sagsbehandler om hjælp, men hun siger bare jeg kan tage hjem til min far (som de har haft tvangsfjernet mig fra..) Jeg ved virkelig ikke hvor jeg skal tage hen!! Jeg kan ikke holde ud at sidde alene i min lejlighed. Har forsøgt at kontakte frivillige steder både som hjælper og som alene ung.. Men man SKAL være 18 år. Har du nogle forslag til hvor jeg kan tage hen? Jeg har virkelig prøvet, at finde et sted at være, men har ikke noget. Pt. er min plan at tage toget til KBH og overnatte på en bænk. Kender ikke KBH er fra jylland. kender du evt. nogle gode bænke/steder at sove?

Det jeg nævner fra min barndom er kun få punkter for hvad der skete. Jeg ønsker ikke medlidenheden på hvad der skete, blot en svar/råd/ide hvor jeg kan tage hen i juleaften og dagene omkring!

Tak fordi i findes! - den 17 årige pige

Svar:

Kære dig

Mange tak for dit rørende og meget modige brev. Du står i en svær situation og når man gør det, kan det være svært at spørge om hjælp, fordi man kan være bange for svaret. Jeg vil gøre alt for at hjælpe dig videre, så du kan komme til at holde jul sammen med andre. Det er nemlig slet ikke meningen at en pige på din alder skal sidde alene på en bænk den eller nogen som helst andre aftener. Men alligevel er der desværre rigtig mange mennesker, unge som gamle, der oplever at julen ikke er en særlig hyggelig eller rar tid at komme i gennem, tværtimod. Julen kan være et af de tidspunkter hvor man bliver mindet om det man ikke har, fordi det bliver så tydeligt når andre har det. Du er derfor bestemt ikke alene med de følelser af at være ensom i juletiden.

Det lyder til at du har haft en hård barndom både fordi du skulle passe på din mor og dig selv i en alt for tidlig alder og samtidig være bange for din far. Selvom det på mange måder er bedre at bo selv end hos din far, kan jeg godt forstå at du føler det som et svigt, at der ikke rigtigt er nogen der spørger ind til dig og dit liv. Det lyder til at du er blevet fanget imellem døgninstitutionen, familien og kommunen, og at det desværre har gjort at du nu sidder med en følelse af at være blevet glemt i forhold til juleaften.

Det allerførste jeg kommer til at tænke på er om der er nogle voksne i dit liv, som nu eller tidligere har haft stor betydning for dig? Du har fx nævnt din lærer på efterskolen, døgninstitutionen eller måske noget andet familie langt ude. Grunden til at jeg spørger er fordi at jeg faktisk slet ikke kunne forestille mig andet, end at de ville sige ja til at du kunne holde jul med dem, hvis du spurgte. Langt de fleste mennesker ved godt at julen er en sårbar tid og hvis der står én foran dem og siger at de ikke har nogle at holde jul med, ville de tilbyde det. Det ville jeg ihvertfald gøre med det samme. Hvis det er lidt svært at spørge, kunne du overveje at sende det her brev til dem, hvor du forklarer dine tanker og spørger om du kan holde julaften hos dem.

Hvis du ikke helt kan komme i tanke om nogle betydningsfulde voksne i dit liv, er der også andre muligheder. Jeg har undersøgt forskellige muligheder for dig og har også fundet nogle forskellige arrangementer rundt omkring i landet. Da jeg ikke helt ved hvor du bor og du skriver at du måske skal til KBH er det hvad jeg er gået ud fra. Du skal dog vide at du er meget velkommen til at skrive igen på Cyberhus, med navnet på det sted du bor eller skrive til vores chatrådgivning og så kan vi guide dig der. Chatrådgivningen finder du HER.

Røde Kors har noget de kalder Julevenner. Her kan du tilmelde dig fra d. 1.-20. dec. som gæst og så finder de en familie at matche dig med. Det betyder at du kan skrive at du gerne vil have nogle at holde jul hos og så finder de en familie du kan holde den ved. Du kan finde noget mere om det HER.

En anden mulighed jeg har fundet er Landsforeningen for Voldsramte Kvinder. Jeg ved at det lyder lidt voldsomt og det kan være at du tænker at her passer du slet ikke ind, men det gør du. De holder hvert år jul i Valby (tæt på KBH) med andre sårbare mennesker. For at høre mere om det skal du snakke med en kontaktperson fra foreningen, per email eller telefon. Du kan finde telefonnummeret og email-adressen HER. Kontaktpersonen kan også hjælpe dig i forhold til transportudgifter og alt til denne juleaften er gratis, både mad og gaver.

Udover de her steder der holder juleaften, så tænker jeg at det måske kunne være rart for dig at få kontakt til andre steder, hvor unge som dig kommer, også når det ikke er jul. Det kan være unge der ikke bor hjemme, der føler sig ensomme, mangler venner eller folk der kan støtte én. Der er flere forskellige steder, fx Ventilen, som har forskellige mødesteder rundt omkring i landet for ensomme unge. Ensom Ung har både chat og mødesteder. Og så er der noget der hedder Baglandet, for tidligere anbragte børn og unge. De har 4 kontaktsteder i landet, hvor man kan komme også snakke både med voksne og andre unge.

Jeg ved at du har fået en masse informationer i mit svar og at det måske kan virke lidt overvældende og uoverskueligt. Jeg har valgt at vise dig så mange forskellige steder, for at vise dig at de findes og fordi jeg ønsker for dig at du kan komme til at holde jule med søde mennesker omkring dig, måske mennesker der kan blive venner i fremtiden, hvem ved. Hvis du har brug for yderligere hjælp til at få overblik over hvordan din jul kan blive, må du som sagt endelig skrive til os igen. Vi er her for at hjælpe dig og andre unge, med det der fylder allermest.

Jeg ønsker dig det allerbedste og håber at du kommer godt igennem julen.

Kærlig hilsen Marianne