Ønske om barn nr. 2 men hvornår ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Kære brevkasse.
jeg går på sygeplejerskeuddannelsen og fik i marts 2014 en skøn datter med min dejlige kæreste. Nu sys jeg tiden nærmer sig hvor jeg/vi tænker på nr 2. Min veninde i mødregruppen er gravid og kan mærke jeg bliver ked af det ved tanken om at jeg ikke er. Jeg mangler grundet mit 1 års barsel stadig 1,5 år af min uddannelse og et ønske om et barn til forår/sommer eller til forår 2017 hvor jeg er helt færdig er meget stort. Min kæreste sys det vil være mest praktisk (økonomisk) at vente til når jeg er dærig i jan 2017 og så håbe på termin marts/april 2017. Der er mange tanker i det her - det vil være nemmere at få et job med 2 børn - da jeg elllers som nyuddannet står med en 3 årig hvor de fleste nok kan regne ud at man snart vil ahve en mere...... hmm...... men på en måde kan jeg godt se det gode ved at få en mere til forår (mellem de to sidste praktikker) eller til sommer (hvor jeg er færdig emd praktik) og kun mangler valgfago g bachelor når jeg kommer fra barsel. Åhr hvor jeg spekulere. Kan mærke det tager min fokus fra min læsning :/ og er ked af det. Noget inde i mig siger bliv nu bare færdig men den følelse der vægter mest og gør mig ked af det, er den der siger bliv gravid for det er det du gerne vil......åhr alle de tanker :´( jeg har lyst til at græde hele tiden. Grunden til jeg så gerne vil have et barn mere under uddannelsen er fordi at vores børn så vil være tæt på hiandnen aldersmæssigt og tiden er til det og det er muligt med 1 års barsel....... men smatidig er tanken om "snart" at være færdig også rar. Har nok bare brug for at høre en kommentar til mine tanker......

Svar:
Hej Anonym
At få børn er en kæmpe beslutning, lige meget hvilket nummer det er. Så jeg kan sagtens følge dine og din kærestes mange overvejelser.
Jeg kan selvfølgelig ikke fortælle dig hvad der vil være bedst for dig og din kæreste, men jeg vil meget gerne dele mine tanker.
Jeg tænker umiddelbart at både dine og din kærestes argumenter er gode. Der er fordele og ulemper lige meget hvad I vælger. Jeg vil tillade mig at kommentere på argumenterne der hvor jeg tænker at jeg måske kan sparke en ny tanke ind omkring jeres argument.
1. Det er økonomisk smart at blive færdig med uddnelsen først.
Det er i hvert fald rigtigt at jo hurtigere du bliver færdig, jo hurtigere kan du tjene penge. Men er udgangspunktet at det er dig der skal have alt barslen? For hvis nu din kæreste kunne tage en del af barslen kunne I måske slå to fluer med et smæk? Alt afhængig af hvilket rettigheder han har på sit arbejde kunne han have ret til helt op til 14 ugers barsel med fuld løn. Hvis han kunne tage så stor del af barslen på fuld løn samtidig med at du skriver din bachelor, kunne du måske "nøjes" med at sætte dit studie på hold med et enkelt semester i stedet for et helt år. Men det kræver selvfølgelig at I begge synes om idéen om at din kæreste tager en stor del af barslen.
2. Hvis I venter kan det blive sværere for dig at få arbejde, fordi en arbejdsgiver tænker at du nok snart skal have nr. 2.
Jeg må indrømme at jeg ikke tror det fylder ret meget for en arbejdsgiver. Mange kvinder får børn ret sent i livet, og en del familier får også nr. 3 og nogle får flere. Så hvis en arbejdsgiver skal kigge for meget på det, skulle de vælge at se bort fra alle kvinder mellem 20 og 45 der ikke allerede har fået 2 eller flere børn. Så ville der ikke være mange tilbage at vælge imellem. Og når det så er sagt så er det faktisk også sådan at en arbejdsgiver slet ikke må tage familieforhold og antal børn med i overvejelserne, når de ansætter. De må eksempelvis slet ikke spørge om du ønsker flere børn og hvornår du har planer om at få dem.
3. Det kunne være godt at få nr 2 nu fordi de så er aldersmæssigt tæt på hinanden.
Er der en bestemt årsag til at det er vigtigt at jeres børn er aldersmæssigt tæt på hinanden? Hvis det handler om at I tænker at jeres børn vil have mest glæde af hinanden vil jeg sige at søskende kan have STOR glæde af hinanden på mange forskellige måder alt afhængig af hvor mange år der er imellem dem. Eksempelvis er der også fordele ved at have en noget ældre storesøster som man kan se op til, og det er fedt at være så stor så man rigtigt forstår at man er med til at passe på den lille nye.
Som jeg startede med at sige er der fordele og ulemper lige meget hvad I vælger og I har begge gode argumenter. Jeg tror I bliver nødt til at sætte jer ned og skrive alle de her forskellige argumenter for og imod ned på et stykke papir.
Hvis I virkelig for snakket alle de her mange argumenter igennem bliver det måske tydeligere for jer hvad I skal vælge. Det vigtigste må være at du får tankerne ud af hovedet og får dem delt med din kæreste, så de ikke skal fylde så meget indeni, og gøre det svært for dig at fokusere på andre ting.
Jeg håber I når frem til den løsning der er bedst for jer.
Bedste hilsner
Niels-Christian