Økonomi og skyld

brevkassespørgsmål

Økonomi og skyld

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 9 år 4 måneder siden

Da jeg blev atten fik jeg en stor opsparing af mine forældre. Til, kørekort eller lejlighed eller...desuden fik jeg su i løbet af to år af gymnasiet.

Halvdelen af opsparing er nu væk og min su er ikke sparet op. Fordi jeg er en økonomisk idiot!

Jeg har så meget dårlig samvittighed og skyld og at have spildt alle de penge, som var en gave fra mine forældre.

De gav mig de penge, og stolede på jeg ville bruge dem fornuftig. Og hvad sker der så? Shopping og sommerferie,mastercard og mad.

Åh gud, jeg har det dårligt.

nu prøver jeg at ligger su til side for at få fyldt hullet på kontoen lidt op. men har det stadig skidt over ikke kunne styree min økonomi.

Jeg har ikke lyst til at tale ked nogen om det, fordi der er bare pinligt for mig at jeg ikke kan noget nogensinde, og jeg bare er dum.

Kan i prøve at berolige mig, eller bare sige at det nok skal gå. For jeg har så meget stress og skyld over det.

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan sagtens forstå din frustration. De sidste mange års økonomiske krise har betydet at vi meget ofte hører om hvor vigtigt det er at spare op og bruge vores penge fornuftigt. Og hvis man så føler at man gør det modsatte af det man burde så er det let at slå sig selv oven i hovedet med hvor dumt man har opført sig. Lad mig se om jeg, ved at dele mine tanker om din situation, kan give dig nogle idéer til hvordan du kan ændre din situation.

Du siger at halvdelen af opsparingen er væk. Det stinker selvfølgelig, men på den anden side betyder det så også at halvdelen stadig er tilbage. I stedet for at slå dig selv i hovedet med hvor dumt du har forvaltet halvdelen af pengene, så prøv at give dig selv et klap på skulderen over at du rent faktisk er stoppet op og forsøger at gøre noget inden alle pengene er væk. RIGTIG mange ville slet ikke have tænkt sådan, før alle pengene var væk. Det er ikke kun unge der har udfordringer med at få styr på økonomien, men også rigtig mange voksne mennesker. Du har måske brugt en masse penge på rejser, mad og forbrug. Men du har heldigvis gjort det mens du er ung og som jeg forstår dit spørgsmål så har du ikke optaget gæld for at kunne opretholde dit forbrug. Du har faktisk stadig penge tilbage, og hvis du prøver at få styr på dit forbrug nu kan du om nogle år se tilbage på det her som en oplevelse der har lært dig at prioritere dine penge bedre. Rigtig mange mennesker får en oplevelse som din langt ind i deres voksenliv, hvor forbruget er blevet til gæld og dermed problemer som de efterfølgende skal slås med i mange år.

Du skriver at du nu prøver at spare lidt op ad din SU. Det er altså ret sejt synes jeg. Mange unge på SU tænker slet ikke over at få lagt penge til side, så bare det at du prøver (også selv om det kun er et lille beløb) så siger det altså noget om at du har et ret godt billede af hvordan du ønsker din økonomi og hvad der er nødvendigt.

Jeg synes det er vigtigt at du prøver at adskille det at gøre dumme ting med at være dum. At du har brugt halvdelen af din opsparing på "ufornuftige" ting vil nogen måske kalde en dum handling. Men det betyder på ingen måder at du er et dumt menneske. Det betyder vel egentlig bare at du er et menneske. Vi mennesker gør alle dumme ting ind i mellem, og i kassen af dumheder kan jeg komme på pænt mange der er væsentlig dummere end det du har gjort.

Med den opmærksomhed du allerede har nu omkring din økonomi er jeg sikker på at det nok skal gå. Hvis du har lyst til at få lidt hjælp til bedre at overskue dit daglige budget kunne du evt. kigge forbi UngØkonomi. Her kan du få en frivillig rådgiver til at hjælpe dig med at lægge et budget. Tilbudet er anonymt og du kan få hjælp til budgettet online.

Til sidst vil jeg bare lige gentage. Du er på ingen måder dum, men blot menneskelig. Betragt oplevelsen som en af mange "dumheder" som du kommer til at begå gennem livet. Brug oplevelsen til at vælge andeledes omkring hvoran du bruger dine penge fremover. Evnen til at træffe gode beslutninger og valg kommer nogle gange fra erfaringer med knap så gode beslutninger og valg, og bare ved at du har gjort dig alle de her tanker og faktisk taget dig tiden til at skrive det her spørgsmål, fortæller at du allerede nu er bedre klædt på til at træffe bedre beslutninger omkring din økonomi end du tidligere har været.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål