åndsvage mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
hej. føler jeg har hårdt brug for hjælp, men alligevel føler jeg ikke at jeg kan gå til nogen - for ingen forstår mig og kan sætte sig ind i den smerte jeg render rundt med inden i. jeg har hele mit liv været overvægtig - jeg har altid fundet trøst i mad og drikke. nu har jeg tabt mig 58 kg og er stort set normal vægtig hvis man kigger ud fra bmi. Dog har jeg aldrig i mit liv før følt mig så tyk, grim og uduelig som nu?! jeg er 22 år gammel, har i januar fået min første rigtige kæreste. som med tiden har fundet ud af at jeg har det svært med mig selv, jeg tror jeg driver ham til vanvid? da jeg evigt og altid er jaloux og føler han kigger efter alle andre piger end mig. jeg har store problemer med porno og generelt let påklædte kvinder (side9 piger)... hvis jeg aner nogle spor om at han har set på det, begynder jeg straks at tude og føler mig endnu mere tyk, grim og dum... min kæreste siger altid at han er glad for mig og prøver egentligt at støtte mig til en bedre selvtillid, men hvordan fuck får jeg en?! jeg hader jo mig selv og min krop ligner lort, med løs hud ud over alt.. jeg kan da ikke med god samvittighed stå nøgen overfor nogen?! jeg kan ikke gå i andet end løst tøj... jeg føler jeg er gennemsigtig og at alle på gaden kigger på mig. jeg skriver dagbog hver dag, men det hjælper virkelig bare ikke?! jeg kan bare ikke komme ud over de tanker at jeg ikke er god nok? og egentligt synes jeg ikke livet er meget mere værd. før i tiden spiste jeg mine sorger, nu er jeg helt stoppet med at spise og drikker egentligt kun kaffe, men tilgengæld ekstrem meget af det. jeg vil så gerne kunne give min kæreste en glad kæreste for det fortjener han, men min facade er nu krakket helt sammen og jeg har svært ved ikke at græde hver dag. jeg hader at have aftaler med veninder på en cafe?! - jeg har ikke lyst til at tage afsted fordi jeg er bange for hvad andre tænker om mig. jeg bliver derfor ked af det og går helt i selvsving... jeg vil bare så gerne kunne acceptere mig selv?! men hvor skal jeg starte., hvad kan jeg gøre ved mit selvhad?.. (ved ikke om jeg kontakter det rigtige sted men jeg skulle virkelig bare prøve)

Svar:
Hej anonym
Først vil jeg sige at jeg bestemt ikke synes du er åndsvag, og at du er gået det helt rigtige sted hen med dine tanker. Og jeg synes det er rigtig godt at du prøver at gøre noget ved de her ting, for det er nogle svære tanker du går med.
Hvor er det da sejt at du har tabt så mange kg. Det må have været en sej kamp og jeg synes det er vildt flot at du er nået den vægt du har. Samtidig synes jeg det er rigtig ærgerligt at du ikke kan finde glæden ved at du ved det her vægttab har gjort noget rigtig godt for dig selv...men jeg tror desværre ikke det er helt unormalt at få det som du har.
Du siger at du altid har trøstespist, tænker jeg at det er fordi der er nogle ting, følelser og tanker indeni dig som du har været så ked af , at du kun har kunnet finde trøst ved at spise. Nu er det måske lykkedes dig at ændre dit mønster så du ikke længere spiser så meget...men har du også arbejdet med de ting du er ked af...de ting, tanker og følelser der gjorde at du trøstespiste?
Måske føler du at alting faktisk er værre nu, fordi du har tabt dig så meget, men at det ikke har ændret noget på det der også tidligere gjorde dig ked af det? Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg tror det er noget mange der har tabt sig meget har oplevet. Jeg tror mange tænker at de er kede af det pga vægten og at de derfor bliver glade igen hvis de taber sig. Men i virkeligheden tror jeg at de fleste er kede af noget helt andet, som har gjort at de er blevet overvægtige...og det er det "andet" som jeg tror du også oplever ikke er forsvundet, men faktisk er kommet til at fylde endnu mere nu.
Jeg tror det kunne være godt for dig at snakke med en professionel(en psykolog måske) om hvordan du har det nu, og nok også hvordan du tidligere har haft det. Snakke med nogen om de ting der fik dig til at trøstespise, og snakke om hvordan du har det med dig selv. Jeg er sikker på at din jalousi, og dit lave selvværd handler om ting du har båret på længe. Ting du bliver nødt til at "hive frem" og snakke med nogen om, for at du kan få det til at fylde mindre.
Der er selvfølgelig også det med at du nu har noget løs hud fordi du har tabt dig så meget, og det kan jeg sagtens forstå du er frustreret over. Har du snakket med din læge om hvilke muligheder der er for at gøre noget ved den løse hud? Jeg kan forestille mig at der findes forskellige muligheder for at stramme huden op, så du ikke på samme måde skal være ked af din krop som du er nu. Når det så er sagt tror jeg det er vigtigt at være opmærksom på at du ikke kun tænker på hvordan du kan ændre din krop, men at du samtidig prøver at arbejde med de ting du er ked af og måske har været det i lang tid.
Mit bedste råd til dig vil være at du skal snakke med din læge om at få noget hjælp. Både til dit fysiske problem med det løse hud, men mindst lige vigtigt til de mange svære følelser og tanker der fyklder dig lige nu. Di nlæge kan hjælpe med henvisninger i forhold til begge dele.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian