:-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey Cyberhus:-) Jeg kan snart ikke klare mit liv mere - selvmord er snart min enste løsning, for jeg kan ikke klare at leve mere. Men vil lige gøre et sidste forsøg med at skrive til jer. Jeg føler mig svigte af alle, jeg føler mig overladt til mig selv. Jeg skader mig selv, jeg har selvmordstanker. Min mor ved godt af jeg har det sådan, men føler ikke hun tar alvorligt, ( min mor og mig har et dårligt forhold til hinanden lige for tiden ) ´Min far ser jeg ikke så tit:( Jeg går til psygkolog, men min psygkolog, siger det er noget pjat at have selvmordstanker, så tør ikke snakke med hende om mine selvmordstanker. ( Grunden til at jeg har det sådan her er nok at, jeg har det svært i skolen, bliver tit holdt unden for, og så mit dårlige forhold til min mor. Jeg vil væk nu, jeg er ikke noget værd, jeg fortjener ikke at leve. Vil i ikke nok hjælpe mig? Knus den ulykkelige pige:(

Svar:
Kære ulykkelige pige
Det lyder til at du går med nogle meget tunge tanker, og det er rigtig godt at du skriver herind med dem. At føle sig svigtet af alle er hårdt, og jeg er ked af at høre, at du skader dig selv og har selvmordstanker.
Det er godt, at din mor allerede ved det og at du går til psykolog, selvom du ikke rigtig føler dig forstået af nogle af dem. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med hvad jeg synes du skal gøre, men først har jeg lige lyst til at fortælle dig noget..
Jeg har lyst til at fortælle dig, at du er en helt masse værd, og du fortjener at leve. Selvom du har haft det svært i skolen og har et dårligt forhold til din mor lige nu – så er du stadig et helt unikt og fantastisk menneske.
Nogle mennesker er heldige, kommer i gode klasser og har familier med overskud til at støtte dem i alle situationer. Andre kommer i klasser med børn og unge som mobber, forbi de selv har det dårligt med sig selv, og nogle oplever også at have familier, som har nogle ting at kæmpe med selv, så overskudet ikke er der, til at være der for hinanden altid. Men alle er lige meget værd og fortjener at leve, og ikke mindst DU er ligeså meget værd som alle andre og fortjener at leve!
Så hvad skal du gøre nu? Jeg tænker det, der vil være rigtig godt for dig, er at du havde nogen at snakke om disse selvmordstanker med.
1. Selvom det ikke er så godt mellem dig og din mor lige nu, så tænker at du kan prøve at fortælle hende hvordan du har det lige nu. Fx vise hende det brev du har skrevet herind. Når du skriver at I for tiden ikke har det så godt sammen, så får jeg også indtrykket af, at I før har haft det godt sammen. Måske hvis hun læser dit brev, vil hun forstå hvor meget du har brug for hende igen lige nu.
2. Du skriver du også har det svært i skolen. Derfor synes jeg også du skal prøve at hive fat i den lærer du har det bedst med. Fortæl ham/ hende hvordan du har det. En lærer kan nemlig støtte dig i at få det bedre i skolen.
3. Når din psykolog ikke tager dig seriøst, synes jeg at du skal se om du kan få en anden. En psykolog er en man skal kunne snakke om alle sine følelser med, det er det der er meningen med at have en psykolog. Jeg synes derfor du skal snakke med din mor om at få en ny psykolog, så hun kan hjælpe dig med det. Hvis du ikke har modet til at tage den snak med din mor lige nu, så kan du også fortælle din lærer om det, og bede ham/ hende hjælpe dig. Du kan evt. også vise dit brev til læreren, for det er vigtigt at han/ hun forstår at du har brug for hjælpen nu – og det har du skrevet rigtig godt i dit brev hertil.
4. Et sidste råd jeg vil give dig, er at ringe til Livslinien, når du har det rigtig svært med dine selvmordstanker. De har rigtig meget erfaring med at snakke med folk, som har selvmordstanker. Du kan kontakte Livsliniens rådgivere på 70 201 201 alle ugens dage mellem kl. 11- 23.
Jeg håber rigtig meget du får modet til at vise brevet eller fortælle hvordan du har det til din mor eller din lærer, så du kan få noget hjælp. Du skal ikke gå alene og have det sådan!
Jeg sender dig mange tanker – husk du er alting værd!
De bedste hilsner fra Heidi