Ikke så glad og energifuld længere
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er begyndt ikke at være ligeså glad som jeg var engang. De fleste dage er bare tomme og dårlige, den mindste fejl jeg laver ødelægger meget af min dag.  Jeg er tit mindre glad og energifuld når jeg er sammen med mine venner, end jeg var sidste år.
Hvad kan hjælpe.

Svar:
Hej du
Tak, fordi du har mod på at dele med mig, hvordan du går og har det.
Jeg er ked af at høre, at du ikke er lige så glad, som du var engang. Det er helt normalt at have dårlige dage, hvor humøret ikke er i top. Men det er ikke særligt rart at have en følelse af, at man måske har flere dårlige dage end gode dage.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om der er sket noget i løbet af den seneste tid eller det seneste år, som kan forklare, hvorfor du føler dig mindre glad? Jeg kommer selv til at tænke på, at corona kan have lagt en stor dæmper på de ting, man plejede at lave. Man har ikke kunnet ses med lige så mange som før, og mange butikker, fritidsklubber og mødesteder har været lukkede. Det kan måske få nogle dage til at føles tomme, fordi man ikke foretager sig noget - og fordi man heller ikke foretager sig det samme som tidligere. Det kan være, at du ikke har kunnet gøre helt så mange af de ting, som gjorde dig glad før, på grund af corona?
Det kan også være, at det kan føles underligt at komme tilbage i skole og at få en mere normal hverdag. Det kan måske føles helt fremmed, fordi man har været vant til noget andet i lang tid. Det kan også være, at ens venner i skolen pludseligt virker som fremmede, fordi man ikke har set dem i virkeligheden i lang tid. Hvis du har det sådan, tror jeg ikke, du er den eneste. Det kan være, at dine venner også har det sådan, hvis du spørger dem?
Det kan også godt være, at der er andre grunde til, at du har mange dårlige dage lige nu. Når man har det dårligt, kan det ofte hjælpe at tale med nogen om, hvordan man har det. Det kan nogle gange være svært at få delt med andre, at man har det dårligt. Men at få sat ord på, hvordan man har det, kan få ens problemer til at virke mindre, og man kan få hjælp af den, man har fortalt det til. Hvis det er svært for dig at få det sagt til fx dine forældre, en søskende, eller en veninde, kan du prøve at tænke på, at det nok vil føles rart bagefter ikke længere at være alene med dine tanker og følelser.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er også altid velkommen i chatten, hvis du har brug for at chatte med en rådgiver.
De bedste hilsner
Marie