Kommunikations problemer
brevkassespørgsmål af
Anna
16 år
Hej CH! Jeg har haft social angst siden jeg var 13 år. Det er kun blevet bedre og bedre med tiden. Mit selvværd er blevet bedre og min angst er ved at forsvinde. Selvom at jeg er nået langt, så kunne jeg måske godt bruge lidt hjælp til at kommunikere bedre. Ofte når en person taler direkte til mig og at jeg får øjenkontakt med personen kobler jeg bare helt fra. Jeg kan ikke høre noget, mit syn bliver sløret og jeg koncentrere mig om noget helt andet, fx en tanke eller et minde. Når personen så er færdig med at snakke opdager jeg at jeg overhovedet ikke lyttede efter og bliver nødt til at sige: "kan du gentage det?" Eller hvis der er nogen der stiller mig et spørgsmål jeg ikke kan svare på bliver jeg bare helt stum og siger ikke noget, men kigger dem bare i øjnene med en underlig grimasse. Det er også ofte sådan at hvis jeg ikke høre hvad en person siger og jeg ikke gider være irriterende og bede dem om at gentage det så lader jeg bare som om at jeg godt hørte det. Det jeg hader mest ved alt det her er de akavede grimasser jeg laver. Jeg smiler bare akavet, bøjer øjenbrynene og kigger underligt på personen. Jeg har især svært ved at konecentrere mig i en samtale når jeg er urolig. Kan i give mig nogle gode råd til hvordan jeg kan være mere rolig så jeg kan koncentrere mig i samtaler og lade være med at kigge underligt på folk? Har virkelig brug for hjælp til at andre mennesker skal synes det er rart at snakke med mig. Den eneste person der kan tolerere mine kommunikations problemer ordenligt er min bedste veninde.

Svar:
Kære Anna
Det lyder som om, at du allerede har gjort utrolige fremskridt med din sociale angst og dit selvværd, og det er virkelig fantastisk og sejt af dig! Når det kommer til at arbejde med kommunikationen, forstår jeg udmærket, hvis du føler, at det kan være udfordrende, men der er bestemt nogle strategier, der kan hjælpe.
For det første er det helt okay ikke altid at føle, at man er på toppen og kan koncentrere sig i forhold til interaktion med andre. Alle har øjeblikke, hvor det kan være svært at følge med eller reagere passende i samtaler.
For det andet findes der flere forskellige teknikker, der kan hjælpe. En ting, der ofte hjælper, er at træne mindfulness eller vejrtrækningsøvelser. Disse teknikker kan hjælpe med at skabe ro og fokus i øjeblikket. Når du oplever uro under en samtale, kan du prøve at fokusere på din vejrtrækning i et øjeblik. Tag dybe indåndinger og udåndinger, det kan hjælpe med at berolige kroppen og sindet, så du bedre kan koncentrere dig om, hvad der bliver sagt, og føle dig mere til stede.
Når det kommer til at undgå at lave akavede ansigtsudtryk, kan det være en god idé at øve sig foran et spejl. Her kan du prøve at lægge mærke til, hvordan du reagerer på forskellige situationer, og juster dine reaktioner, så de føles mere naturlige.
I den forbindelse kan du gøre brug af en teknik kaldet gradvis eksponering, som indebærer at udsætte dig selv for gradvist mere udfordrende situationer i små trin. For eksempel kan du begynde med at øve dig i at opretholde øjenkontakt og undgå akavede ansigtsudtryk i kort tid med en ven eller familiemedlem, hvor du føler dig tryg. Efterhånden som du bliver mere komfortabel, kan du gradvist forlænge disse øjeblikke og også øve det med personer, du føler dig mindre tryg ved.
Det er også vigtigt at huske på, at det er helt okay at bede om gentagelser, hvis du har brug for det. Det viser faktisk, at du er engageret i samtalen og ønsker at forstå, hvad der bliver sagt. Normalt vil folk være forstående og hjælpsomme, hvis du siger, at du havde svært ved at fange det hele og gerne vil have det gentaget.
Selvom det kan virke som et stort skridt, kan professionel støtte ogdå være gavnligt. En terapeut eller rådgiver, der specialiserer sig i social angst og kommunikationsfærdigheder, kan være med til at give dig specifikke redskaber og teknikker, der er skræddersyet til dine behov og hjælpe dig med at håndtere disse udfordringer mere effektivt.
Husk, at det her er en proces, og det er helt normalt at have udfordringer undervejs. Det vigtigste er, at du er tålmodig med dig selv. Så en god ide er at tage små skridt, og vær stolt af de fremskridt, du gør. Du er på rette vej, og kan godt være stolt af dig selv. Jeg ønsker dig al held og lykke i fremtiden.
De bedste hilsner
Kasper