Ik komme op og stå
brevkassespørgsmål af
Anders
16 år
Hva kan jeg gøre ?
når jeg skal have sex med min kæreste og prøver at komme op i hende kommer jeg med det samme også bagefter kan jeg ikke få den op og stå igen vi har gjordt det første gang uden problemer ?

Svar:
Kære Anders
Jeg kan godt forstå, at det kan virke frustrerende, når det ikke går, som man havde forestillet sig. Det er helt almindelig, at man som dreng kan opleve forskellige slags problemer i forbindelse med at have sex de første gange. Nogen har svært ved at få den op at stå, nogen kan have problemer med at komme for tidligt, mens andre kan have svært ved at komme i det hele taget. Det kan tage tid at lære sin krop at kende, og hvordan den reagerer i forskellige situationer, det er helt normalt.
Der kan være forskellige årsager til, at du ikke kan få den op at stå igen. Det er meget normalt, at man ikke kan få den op igen lige efter man er kommet. I det tilfælde, handler det bare om at give det lidt tid og så prøve igen. Det kan også have noget at gøre med, hvor nervøs du er. Jo mere afslappet du føler dig, jo nemmere bliver det. Det kan også have noget at gøre med, om du er træt eller om at du har lavt blodsukker. Begge dele kan være hæmmende. Det samme sker, hvis du er påvirket af alkohol. Mit råd til dig og din kæreste vil være at tage den med ro. Måske kan det være en god ide at onanere noget tid inden I skal have sex, da du på den måde får lettet noget at trykket, og dermed ikke kommer med det samme.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Lucia