iform
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Halløj, Jeg har i en længere periode ikke dyrket noget motion. Hvor lang tid går der ca. før man kommer i form igen, og er det ok at jeg er startet op ned at træne 2 timer om dagen i fitness? Træner styrke og kondi.

Svar:
Hej med dig!
Det er super fedt at du er kommet igang med at træne igen, tillykke med det.
Du har ikke skrevet noget om, hvor mange gange om ugen du træner. Men 2 timers træning, 3 gange om ugen, er tilstrækkeligt og sundt for de fleste. Træner man op til konkurrence eller mod et bestemt mål, kan man øge antallet af dage man træner, men det er ikke tilrådeligt, medmindre man har fået lagt et program, der tager højde for de skavanker man eventuelt har og/eller den form man er i lige nu og det mål man ønsker at opnå.
Nu ved jeg heller ikke, hvilken form du har været i før. Men hvis du træner 2 timer om dagen, 3 gange om ugen, er 2 timer fint hvis du tager den med ro i begyndelsen. Træner du hårdt, er 2 timer måske en halv time for meget. Men det er noget du selv skal mærke efter om det er. Hvis du for eksempel er træt i flere dage efter din træning, har meget ondt i krop og muskler (ud over hvad der må ses som normalt når man træner) og/eller mister appetit, kan det være tegn på at du træner for meget. Træner dur for længe, for hårdt, risikere du at få en skade, der kan være lang tid om at få væk. Så bliver du bremset i din træning og nogle gange kan det være smertefuldt, hvis det for eksempel er en skade i musklerne.
Jeg har fundet den her artikel til dig om "overtræning", som let og klart beskriver, hvad du skal være opmærksom på hvis du selv vil holde lidt øje.
Hvor lang det tager at komme i form igen, er lidt svært at svare på. Fordi hvornår føler man, at man er i god form? Og det kommer meget an på hvem man er og hvordan man træner. Så uden at kunne sige det præcis i dit tilfælde, og ud fra 2 timers træning, 3 gange om ugen og din alder taget med, vil jeg skyde på at du vil føle dig i bedre form indenfor et halvt års tid. Men det kan gå hurtigere og langsommere.
Mit råd til dig er, at du hiver fat i en instruktør der hvor du træner og får lagt et træningsprogram, hvis du ikke allerede har fået lagt et, og snakker med dem om de ting du har spurgt om i brevkassen her. De kan se dig i levende live, stille dig spørgsmål og høre dine svar og guide dig den rigtige vej.
Med venlig hilsen og de bedste forhåbninger for dig og din træning.
Claus