idk?
brevkassespørgsmål af
julie
12 år
hejsa.. Jeg har en VILDT stor drøm om at stille op i the voice jr. eller lign. fordi at jeg altid har kunne lide og synge, og derfor gerne vil komme videre med det. Der er bare lige et til to problem(er). HAR SYG SCENESKRÆK! Kan overhovedet ikke synge foran andre mennesker fordi jeg er bange for at de gør nar ad mig bagefter hvilket ville være mega ubehageligt. Har haft et par venner der har hørt det og synes det lyder godt men ved ik helt..... andet problem er, at min mor ikke mener jeg synger særligt meget (det gør jeg altså) og derfor mener, at medmindre jeg begynder at synge mere, kommer hun ik til at melde mig til noget hvilket gør mig ret trist... please svar :C

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Når jeg læser det, så tænker jeg at du først og fremmest skal mærke efter hvad du har lyst til. Ud fra hvad du skriver, så lyder det til at du rigtig gerne vil deltage i voice jr. eller en lignende sang-konkurrence, og jeg synes du skal holde fast i den følelse. Jeg ved godt at det kan virke meget skræmmende at skulle stille sig op på en scene og synge foran andre - sådan tror jeg langt de fleste ville have det - men jeg tænker at du også kan forestille dig hvor fedt det vil være! Ellers ville du ikke have lyst til at deltage. Den følelse synes jeg at du skal holde fast i, uanset hvad andre siger.
Når det så er sagt, så er der faktisk nogle ting du kan gøre, for at øve dig i at stå foran et publikum. Som du selv har skrevet, så har du synget foran et par venner, og det er en god start. Du kan også samle din familie og synge foran dem. Sørg for at øve dig. Rigtig meget. Så sangen sidder rigtig godt fast. Og når du øver dig, så prøv at lukke øjnene og forestil dig at der sidder en hel sal af mennesker og lytter. Forestil dig at de klapper helt vildt når du er færdig. Hvordan føles det? Jeg tror at det vil føles rigtig dejligt, og hvis du så ender med at stå på scenen, så brug et kort øjeblik på at lukke øjnene og finde den følelse frem igen. Noget andet du kan gøre, er at begynde til sang. Så kan du få en sanglærer til at hjælpe dig med ikke at være lige så nervøs, og samtidig få rigtig godt styr på din sang. Du kan jo foreslå din mor at du starte med at gå til sangtræning, og så tænker jeg at hun kan se at du mener det alvorligt.
Der er rigtig mange som har sceneskræk, og som bliver helt nervøse i maven og kroppen, når de skal op foran et publikum. Faktisk er der også rigtig mange professionelle stjerner som bliver nervøse. Jeg læste på et tidspunkt at det hjælper dem med at gøre deres bedste, og måske det også kan blive en styrke for dig, og hjælpe dig med at give den endnu mere gas på scenen. Det vil i hvert fald være rigtig ærgerligt hvis sceneskrækken bliver den ting der holder dig tilbage. For selvom der er en risiko for at det går som du frygter, så er det 100% sikkert at det ikke går godt, hvis du ikke prøver.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du vil følge din drøm.
Kærlige hilsner,
Signe