Ider til at komme videre
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
På forhånd sorry for stavefejl er ordblind:)
Jeg startede på ny skole efter sommerferien (9 klasse). Jeg mødte så den her dreng og vi begynde og tale meget. Der begyndte så at komme føelser ind både fra ham og fra mig. Vi begyndte at være meget sammen ude for skole og ja vi hygge os meget sammen. Efter en måned cirka finder jeg så ud af at han faktisk har en kærste, hvilkede han har sagt til mig han ikke havde. Jeg finder så ud af at hans kærste er en af mine gamle veninder fra 5-6 klasse af. Et par dage efter kontaker hun på og spørg om der sker noget mellem mig og drengen. Jeg benægter alt. Dagen efter har jeg så en lang snak med drengen og han siger at deres forhold ikke er så godt pt og han vil slå op med hende. Jeg falder så i med begge ben og tro virkelig på alt det han siger. Jeg tænker så fuck hans kæresten og jeg hygger videre med ham. Der går nok omkring en månede mere og vi er blevet meget mere tætte og har haft sex osv. Næsten fra dag til dag begynder vi iikke og tale sammen mere og det begynder at gå op for mig at han bare har brugt mig for  sex. Jeg bliver self virkleig ked af det. Nu er der gået lang tid siden vi sidst talte, men jeg tænker stadig på ham og det er jo fordi jeg ser på ham hver dag henne i skolen (det skal lige siges at han taler virklig lort om mig ligså snart jeg ikke er ti. stede og ligeså snart jeg kigger på ham siger han "kig væk" og lige så snart jeg taler om andre drenge sammen med pigerne for klassen, kigger han virklig ond på mig, som om han ikke vil have jeg taler om andre drenge). Ved mine exer har jeg bare blokeret dem på de sciale medier og været sammen med venider så jeg nemmer kunne komme over dem. Men jeg kan jo ikke bare blokere en jeg går i klasse med, og vi ender sikkert også med at blive sat sammen i gruppe på et eller andet tidspunkt i løbet af skole året. Så jeg kommer ikke til at kunne ungå ham, som jeg har gjort ved mine exer. Og jeg syntes at det er virklig sært at komme videre når jeg skal se på ham hver dag. Det skal lige siges at han stadig er sammen med han kæreste og kæresten ved ikke noget om hvad jeg har lavet med ham.
Problemet nu er jeg virlig ikke ved hvodan jeg skal komme over ham når jeg ser på ham hver dag og jeg er virlkelig begyndt og få skyldføelse over at jeg godt vidste at han havde en kæreste men stadig gik i seng med ham osv. Og jeg ved bare at hvis jeg fortæller kæresten noget ville han blive virklig sur på mig, men jeg har det virklig svært ved det jeg har gjort overfor hende. Og jeg har det generalt bare svært ved hele sitrtrationen. Og jeg er også bange for at det kommer ud i klassen at vi har været i seng sammen, for er bange for at folk vil dømme mig som billig, når jeg nu ikke har gået i klassen i særlig lang tid.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du synes det er svært. Selv om man godt ved at det er det bedste, så er det bare rigtig hårdt at bryde med et menneske man er, eller har været, rigtig glad for.
Jeg kan sagtens forstå, at det hele bliver lidt mere indviklet, når nu I går i klasse sammen, fordi I er nødt til at være sammen hver dag. Men jeg tænker faktisk at du gør det rigtige allerede. Du kan selvfølgelig ikke lukke ham helt ude af din hverdag, som du har kunnet med dine andre exer, men jeg tænker de andre ting du gør er rigtig gode. Særligt det her med at bruge ekstra meget tid med veninder, og fylde dagen med aktiviteter. Det vil nok komme til at tage længere tid, end du har prøvet før, men jeg er sikker på at det nok skal blive bedre. Lidt efter lidt.
Det er svært at sige, hvorfor han kigger så ondt på dig, men jeg kan forestille mig at han også synes det er rigtig svært. Vi reagerer meget forskelligt på sådan et brud, og nogle reagerer med at blive vrede, når de bliver kede af det. Selv om han jo selv har bestemt at det er endt som det er, kan han sagtens synes at det er svært. Helt ligesom du gør. Måske synes han faktisk at det er svært at høre dig tale om andre drenge. Måske er han også bange for at hans kæreste finder ud af at I har været sammen, og at det er derfor han opfører sig sådan nu? Jeg tænker at det også vil blive lettere for ham, helt ligesom det vil blive det for dig. Måske vil juleferien være en rigtig god hjælp, for der kan jeg forestille mig at du har fri fra skole i mere end to uger, og det kan give jer en rigtig god pause fra hinanden. Hvis det bare fortsætter, som det er lige nu, efter ferien, skal du måske overveje at snakke med ham. Men prøv at give det lidt tid, og se om det ikke er begyndt at blive bedre efter ferien.
Jeg kan godt forstå det her med skyldfølelsen, over at han havde en kæreste. Jeg tænker dog at det er ham der bør føle skyld overfor sin kæreste. Det var ham der havde en kæreste, og alligevel valgte at have sex. Det er hans ansvar, og ikke dit.
Det er selvfølgelig helt op til dig, om du vil fortælle om jeres forhold til hans kæreste. Jeg tænker det er vigtigt at du overvejer, hvad formålet er. Hvem får det bedre, af at du siger det? Det virker til at du er ret afklaret omkring din forhold til ham. Han sårede dig, og du vil ikke have noget med ham at gøre. I hvert fald ikke på den måde. Hvis det er sådan du har det, er det måske heller ikke din opgave at blande dig mere i hans kæresteforhold? Det er svært at sige, og jeg kan ikke fortælle dig hvad der er rigtig eller forkert at gøre. Jeg tænker det skal handle om at du skal sige noget, hvis du tænker det gør noget godt. Noget godt for dig, for hans kæreste og måske endda for ham. Hvis du tænker det ødelægger mere end det gør godt, skal du måske bare lade være...for det er ikke dit ansvar. Det er hans forhold.
Jeg synes det her med at være billig er noget mærkeligt noget. Jeg ved godt at nogen tænker sådan, men jeg synes det er vigtigt at sige, at du ikke har gjort noget forkert. Det er ham der har været utro. Du har været sammen med en fyr, du var rigtig glad for. Det er der altså ikke noget forkert i. Du kan ikke styre hvad andre tænker og mener. Det afgørende er at du selv finder fred med det der skete. Jeg kan sagtens følge det her med at det selvfølgelig havde været mindre kompliceret, hvis du havde haft sex med en fyr der ikke havde en kæreste. Men det er stadig ham der har ansvar for hans forhold. Han sagde at han ville slå op, så det er helt klart ham der har fået dig til at tro, at han ville mere, og at det var " i orden". Du har ikke gjort noget forkert. Hvis nogen har det, er det ham.
Jeg håber det snart begynder at gå den rigtige vej, og at det med tiden løser sig selv. Hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
Gode hilsner Maya