Hippie?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus,
Jeg er veganer og det er jeg pga. Dyrevelfærden og miljøet. Jeg spiser også glutenfri. Jeg tror på at man bliver genfødt efter døden som enten et menneske eller et dyr. Jeg mener at dyr og mennesker er ligeværdige. Jeg mediterer og dyrker yoga for den indre ro der opstår. Er jeg hippie, buddhist eller begge dele? Og hvad kendetegner egentlig en buddhist og en hippie?
Kh Alli

Svar:
Hej Alli
Mange tak for dit spørgsmål omkring det at 'tro' på noget og hvad der kendetegner om man tror på det ene eller det andet. Det lyder til at det er noget du tænker meget over, har en holdning til og er bevidst om. Det synes jeg er flot og sejt at have i din alder, hvor man måske ofte gerne vil være som de andre, for ikke at skille sig for meget ud fra mængden.
Om du er det ene eller det andet kan være lidt svært at svare på, fordi det betyder at du skal være mere i den ene kasse frem for den anden. Og faktisk er der jo slet ingen der behøver at bestemme om du er mere det ene eller det andet, det kan være at det lige præcis er mikset mellem de to retninger som du synes er spændende.
Jeg tror der er mange i dag der på en eller anden måde finder deres egen tro eller retning, som passer dem særlig godt. Nogle vil helst tro meget på en ting, måske fordi det gør dem ekstra rolige og sikre, mens andre slet intet tror på og nogle helt tredje blander de religioner og overvisninger der passer dem. Lige ift hippie-bevægelsen og buddismen så tænker jeg at de hænger meget godt sammen. Der var ihvertfald mange hippier der tilbage i 70'erne var inspireret af buddismen, fordi det mere er en retning og spiritualitet end en religion. Det betyder altså at man lever efter nogle lidt mere overordnede tanker, fx tror flere buddhister at man bliver genfødt og at alt efter hvordan man har været i livet, enten bliver genfødt i Nirvana eller måske som en orm. Netop derfor mener mange buddhister at det er vigtigt at passe lige så godt på dyr som på mennesker, præcis som du nævner at du tænker over.
Jeg tænker at det kan være at du skal læse lidt mere om fx buddhismen og hippie-tiden. Jeg har fundet en hjemmeside, hvor du kan se en liste over alle de buddhistiske centre der findes i Danmark. Det kan være at du skal overveje at besøge en af dem der ligger tættest på dig og enten snakke med dem, deltage i en meditation eller et foredrag. Du kan finde hjemmesiden HER. Jeg har også fundet en anden hjemmeside, hvor du kan læse en masse om buddhismen og se om det fortsat er noget du finder interessant. Den hjemmeside kan du finde HER.
Hippiebevægelsen startede i slutningen af 1960'erne som et opgør mod samfundets regler og normer, og af nogle mennesker der gerne ville leve mere frit. Du har sikkert hørt om det, men der var mange der boede i kollektiv sammen, mange havde skiftende kærester eller delte ligefrem kærester, de var ateister eller troede mere på noget spirituelt end på kristendommen. Kvinderne begyndte at frigøre sig og mændende fik også nye roller. Hippe-bevægelsen var altså især en tid, som var med til at ændre samfundet. Om man kan være en hippie i dag, tror jeg der er forskellige holdninger til. Nogle mener at det hørte den tid til, mens andre der fortsat bor i kollektiver mener at de stadig er hippier. Du kan læse lidt mere om hippie-tiden her og se om det er noget du kan genkende dig selv i.
Som du nok kan fornemme i mit svar, så er det svært at sige om du er det ene eller det andet. Lige i forhold til tro er det nemlig meget vigtigt at man mærker godt efter inden i sig selv og kun gør det der føles rigtigt, og ikke det der forventes af en. Det kan tage lang tid at finde ud af om man tror på det ene frem for det andet, og nogle søger hele livet efter en særlig trosretning. Det kan også være at du finder ud af at du læner dig op af de buddhistiske livsfilosofier lige nu, men senere finder noget andet mere interessant. På den måde er tro noget der konstant kan ændres.
Jeg håber du finder det svar du søger, om det findes i buddhismen, i hippiebevægelsen eller en helt tredje sted, tror jeg kun at undersøgelse og tid vil vise.
Venlig hilsen Marianne