Buddihst
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus, Jeg har aldrig tilhørt nogen religion, men inden for de sidste 2 år er jeg begyndt at interessere mig meget for buddhisme, deres meninger minder meget om mine egne, og jeg synes at det er et fantastisk 'folkefærd' pga. Deres indre ro, og accept af alle menneskers forskelligheder. Så mit spørgsmål er, hvordan bliver man egentlig buddhist? Jeg synes ikke at jeg har kunne finde et ordentligt/konkret svar nogle steder.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du kan blive både fascineret og tiltrukket af Buddhismen, fordi når man ser og læser om Buddhismen, så er jeg helt enig med dig i, at der er en indre ro og accept af andre mennesker. Buddhister virker til at være meget fredelige og rare mennesker.
Og jeg synes det er super godt du spørger og er nysgerrig på hvordan tingene hænger sammen, fordi det er en stor beslutning at blive Buddhist eller skifte religion i det hele taget.
Som I alle andre religioner, så er der forskel på hvordan man kan praktisere Buddhismen. Og du har sikkert set Buddhistiske munke med orange kåber og næsten helt skaldede på strøget sommetider, og de lever på en helt speciel måde, men der er mange måder og retninger. Nogle af dem kræver at man lever hele tiden på en bestemt måde og andre måder hvor du kan leve et helt almindeligt liv
Lige meget hvilken form du vælger, så kan man sige at målet med Buddhismen er, at man opnår en form for ligevægt og lykke inden i. Og der er mange der mener, at Buddhismen ikke er en religion, men mere en filosofi. Fordi der er ikke nogen Gud, men det er en måde at arbejde med sig selv på.
Og nu til dit spørgsmål, som ikke er helt enkelt og måske er det derfor du ikke har kunnet få et helt klart svar. Du kan være Buddhist på din egen måde og ud fra det, som du synes giver mest mening. Men der er mange retninger og derfor kan jeg ikke give dig et præcis svar, men jeg vil anbefale dig, at tage kontakt til et af de Buddhistiske Centre der er i Danmark. Her kan du komme til foredrag, få mere info, snakke med munke og andre aktive Buddhister og meget mere.
Tjek centeret i København ud, og nederst er der kontaktinfo til alle de andre centre i Danmark.
Udover det synes jeg, at du skal google løs og gå på biblioteket og låne materiale om Buddhismen. Det kan også sagtens være, at der er små Buddhistiske grupper der hvor du bor. Undesøg det og spørg om du må komme på besøg.
Jeg er ret sikker på, at deres dør er meget åben og de vil gerne fortælle og hjælpe dig med at blive afklaret om Buddhismen er noget for dig.
Så mit råd er at undersøge og være nysgerrig, og på den måde vide mere om det hele, så du meget nemmere kan finde dine egne svar og mærke efter om det er den vej du har lyst til at gå.
Jeg håber jeg kunne hjælpe dig lidt på vej og jeg ønsker dig alt det bedste..
Venlig hilsen
Erroll