Iagttagelsesevne og Inispiration:P
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Lise, Jeg hedder Thea (du har nok set nogle værker af mig i "Tegn Selv") Jeg elsker at tegne og male! På det seneste har jeg arbejdet meget med min Iagttagelsesevne. Jeg mener nemlig det er rigtig vigtig for en kunstner, at kunne iagttage. For at øve mig har jeg tegnet meget efter billeder. Bla. af mine idoler Marilyn Manson og George Craig, som begge har meget forskellige træk. Marilyn her megt kantet og hård, mens George er mere rund i ansigtet. Mit 1. spørgsmål til dig er: Hvordan bliver jeg endnu bedre? Mit 2. handler om inispiration: Jeg syntes tit jeg mangler inispiration. Jeg lytter til musik, ser på billeder, lukker øjnene og tegner det første jeg ser. Hvad kan man få inispiration af? Hilsen Thea

Svar:
Hej Thea.
Det dejligt at høre, at du er så interesseret i at udvikle din tegning.
Der er nogle ting, der er vigtige, når du tegner:
1. Du skal vælge dine motiver efter, hvad du har lyst til at fordybe dig i. Det skal være sjovt at tegne. F.eks. når du er interesseret i ansigter, så tegn mange forskellige ansigter. Og prøv at tegne alle mulige vinkler - forfra - profil ..........
2. Du skal udfordre dig selv, det vil sige: Det skal være lidt svært at tegne, men selvfølgelig ikke så svært, at du giver op.
3. Der findes forskellige anatomiske tegnebøger - hvor du kan studere grundformerne i ansigtet.
4. Find en kunstner, du kan lide, og prøv om du kan tegne på samme måde.
5. Det er vigtigt at bruge meget tid på at se - f.eks. er blindtegning en rigtig god måde at lære at se på det, du tegner. Blindtegning betyder, at det er forbudt at se på papiret. Du må kun se på det, du vil tegne. Hvis du forestiller dig, at der er en mariehøne, der kravler rundt i ansigtet, skal du følge den med din blyant på papiret.
Det er vist nok at starte med Thea - men jeg synes nu, du er godt på vej med din tegning. Så det aller bedste råd, jeg kan give dig, er: Bliv ved med at tegne - luk ørerne for andres mening - dine tegninger er meget smukke og spændende - og det er dig der bestemmer, hvornår de er færdige.
Jeg vil glæde mig til at høre fra dig igen, og jeg håber, du vil blive ved med at vise os dine tegninger i Tegn Selv. Thea ! Du er super sej til at tegne.
Mange hilsner fra Lise.