I form - Eliteplan
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Eva Jeg ved ikke rigtigt om du kan svare på mit spørgsmål men nu må jeg prøve.. Jeg spiller på eliteplan og vil rigtigt gerne være i god form, men problemet er bare hvor langt jeg skal løbe.. Jeg løber gerne 3 km. men synes ikke rigtigt at der sker noget med formen?

Svar:
Hej
Jeg er den nye rådgiver her i brevkassen, og jeg håber det er i orden at jeg svarer på dit spørgsmål selvom du havde skrevet det til Eva.
Det lyder rigtig godt at du er så glad for motion og endda dyrker sport på eliteplan. Du skriver ikke hvilken sport du dyrker, men jeg forestiller mig du allerede bruger et par timer om ugen på din sportsgren.
Du skriver, at du udover din egen sportsgren løber ca. 3 km. Jeg er i tvivl om hvor mange gange i løbet af en uge du løber, men hvis du gerne vil bruge dine løbetur til at komme i bedre form kan du gør tre ting meget enkelt. Du kan enten løbe oftere, øge længden af løbeturen eller hastigheden. Det er bare vigtigt at man kun gør én af tingene.
Hvis du vil øge længden kan du prøve at løbe 4-5 km en gang om ugen. Du kan også prøve at løbe en gang mere om ugen, men det kommer meget an på hvor tit du allerede løber. Jeg vil heller ikke råde dig til at løbe mere end 2 (måske 3) gange om ugen når du samtidig dyrker meget motion ved siden af.
Det sidste du kan gøre er at øge hastigheden. Du kan prøve intervaltræning, som går ud på at spurte og bagefter lunte. Du kan fx. spurte 200 meter og så lunte 200 meter, og så gøre det hele løbeturen eller måske 10 min. af den samlede løbetur.
Når du allerede træner meget er det rigtig vigtigt at tænke på at kroppen også skal have hvile (restituere), ellers vil du måske ikke kunne mærke at din kondition bliver bedre. Så det være en rigtig idé at du tager nogle fridage fra træningen indimellem og kommer ud og nyder det dejlige sommervejr.
Mange hilsner
Anne Marie